Telenordia överklagar inte UMTS-domslutet

Telenordia överklagar inte UMTS-domslutet Ledningen i Telenordia har beslutat att inte överklaga Länsrättens dom avseende licens för den tredje generationens mobiltelefoni, UMTS. - Vi konstaterar att Länsrätten på flera områden riktar kritik mot Post- och telestyrelsens behandling av licensansökningarna, men Telenordia väljer trots detta att avstå från att driva rättsprocessen vidare, säger Leiv Svenning, tillförordnad VD i Telenordia. - Vi väljer att avstå från att överklaga utifrån en helhetsbedömning av vad som är bäst för den svenska marknaden. Nu fokuserar vi i stället på Telenordias kärnverksamhet, säger Svenning. Telenordia förutsätter att de svenska myndigheterna följer upp licensvillkoren i en eventuell ny process och att samma kriterier kommer att gälla då. Företaget - som vid utgången av september i år får Telenor som ensam ägare - är väl positionerat för att bli en stark aktör på den svenska marknaden. För ytterligare information: Leiv Svenning, Tf VD Telenordia, tel: +47 918 89 719 Anna Svanfeldt, Informationsdirektör Telenordia, tel: 0200-87 86 85, mobil: 0708-68 72 73 Telenordia AB är Sveriges tredje största fastnätsoperatör som erbjuder tjänster inom telefoni, Internet och datakommunikation till både företag och privatpersoner. Telenordia AB ägs till lika delar av BT (British Telecom), och Telenor. Telenordia har sedan starten 1995 expanderat kraftigt och omsätter idag 2 miljarder SEK och har 600 anställda fördelade på kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Haparanda och Helsingfors. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/07/18/20010718BIT00100/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/07/18/20010718BIT00100/bit0001.pdf