• Nasdaq/

NASDAQ FÅR GODKÄNNANDE FRÅN COMMITTEE ON FOREIGN INVESTMENT IN THE UNITED STATES

FÖRESLAGET FÖRVÄRV AV OMX AB GÅR ENLIGT PLAN

NASDAQ ÅTERKALLAR FORMELLT SITT OFFENTLIGA ERBJUDANDE PÅ OMX, KOMMER ATT FORTSÄTTA MED FÖRVÄRV AV OMX FRÅN BORSE DUBAI

New York, NY, 31 december 2007 -- The Nasdaq Stock Market, Inc. (Nasdaq: NDAQ) meddelade idag att “The Committee on Foreign Investment in the United States” (CFIUS) har gett sitt godkännande till Borse Dubais investering i NASDAQ, vilket möjliggör ett fortskridande av det planerade samgåendet mellan NASDAQ och OMX AB (publ) (OMX). NASDAQ och Borse Dubai Limited (Borse Dubai) har tidigare frivilligt tillställt CFIUS sin överenskommelse för granskning.

Med anledning av godkännandet från CFIUS meddelade NASDAQ idag att NASDAQs offentliga erbjudande på aktierna i OMX återkallas som ett led i den transaktion med Borse Dubai som offentliggjordes den 20 september 2007. NASDAQ meddelade också sitt stöd för Borse Dubais offentliga kontanterbjudande om 265 kronor per aktie i OMX. Samtliga övriga överenskomna villkor för Borse Dubai att öppna sitt erbjudande har nu uppfyllts eller frånfallits i enlighet med avtalen mellan Borse Dubai och NASDAQ. Under förutsättning att Borse Dubai äger totalt minst 67% av aktierna i OMX, och villkoren för transaktionens fullföljande enligt avtalet med NASDAQ har uppfyllts eller frånfallits, kommer Borse Dubai att överlåta samtliga aktier i OMX som Borse Dubai äger till NASDAQ i utbyte mot aktier i NASDAQ samt en kontantersättning, som tidigare meddelats. Som tidigare meddelats kommer NASDAQ samtidigt att göra en investering i Dubai International Financial Exchange.

NASDAQs numera återkallade erbjudande avseende OMX var villkorat av att erbjudandet accepteras i sådan utsträckning att NASDAQ blir ägare till aktier motsvarande mer än 90% av utestående aktier i OMX efter full utspädning (Fullföljandevillkor nr. 1 i NASDAQs offentliggörande av NASDAQs erbjudande den 25 maj 2007.). Borse Dubai kommer att öppna sitt erbjudande avseende OMX för accept så snart erbjudandehandlingen har godkänts av berörda myndigheter.

Mot bakgrund av att Borse Dubai idag, innan öppnande av dess erbjudande, kontrollerar aktier, optioner och oåterkalleliga åtaganden som kommer att resultera i att Borse Dubai innehar cirka 48,3% av aktierna och rösterna i OMX när optionerna och de oåterkalleliga åtagandena utnyttjas i enlighet med vad som tidigare har offentliggjorts, står det klart att villkoret avseende 90% acceptansnivå i NASDAQs erbjudande inte kan uppfyllas.

NASDAQ meddelade därför idag att NASDAQs erbjudande avseende OMX återkallas, i enlighet med avtalen med Borse Dubai och såsom beskrivet i Aktiemarknads-nämndens uttalande AMN 2007:32.

Om NASDAQ

NASDAQ är USAs största aktiebörs. Med över 3.100 noterade bolag har NASDAQ fler noterade bolag och, i genomsnitt, en handel i fler aktier per dag än någon annan amerikansk marknadsplats. Bolag noterade på NASDAQ är ledande inom alla branschområden, bland annat teknologi, detaljhandel, kommunikation, finansiella tjänster, transport, media och bioteknik.
NASDAQ är den främsta marknadsplatsen för handel i NASDAQ-noterade aktier och är även en ledande likviditetskälla för handel i NYSE-noterade aktier. För mer information om NASDAQ, besök NASDAQs webbplats www.nasdaq.com eller NASDAQ Newsroom, www.nasdaq.com/newsroom/.

Varning avseende framtidsinriktad information

Detta pressmeddelande innehåller framtidsinriktade uttalanden, vilka inbegriper vissa risker och osäkerheter. NASDAQ vill varna läsarna för att framtidsinriktade uttalanden inte utgör någon garanti för framtida resultat och att de faktiska resultaten kan avvika avsevärt från de uttalanden som görs i den framtidsinriktade informationen. Sådana framtidsinriktade uttalanden inkluderar, men är inte begränsade till, uttalanden om de tilltänkta transaktionerna i NASDAQs avtal med Borse Dubai och OMX samt om det datum som Borse Dubais erbjudande avseende OMX kommer att öppna för accept. Ytterligare risker och faktorer anges i de dokument som getts in till U.S. Securities Exchange Commission (SEC), inklusive det definitiva så kallade proxy statement som gavs in den 19 november 2007 samt NASDAQs så kallade Report on Form 10-K för räkenskapsåret som avslutades den 31 december 2006, vilken är tillgänglig på NASDAQs hemsida, http://www.nasdaq.com, och på SECs hemsida, www.sec.gov. NASDAQ åtar sig inte att publicera uppdateringar av sina framtidsinriktade uttalanden, oavsett om en sådan uppdatering skulle vara ett resultat av ny information, framtida händelser eller av andra orsaker.