Carl XVI Gustaf delar ut klimatpris

Report this content

- Prisceremoni i Washington DC till finländska vinnare av klimattävlingen Combat Climate Change

Combat Climate Change är en europeisk tävling om energilösningar för framtiden och har initierats av tidningen National Geographic i ett samarbete med Vattenfall. Tävlingen har genomförts under 2007 och riktar sig till ungdomar i åldern 14-19 år. Första priset går till Finland och vinnarna Heta Heiskanen och Salla-Riina Hokkanen som den den 9 november 14.00 på House of Sweden i Washington DC får ta emot diplom ur den svenska kungens hand.

Syftet med tävlingen Combat Climate Change är att stimulera engagemanget för klimatfrågorna och det finska vinnarbidraget fokuserar på den ohållbara energiförbrukningen, som exempelvis fossila bränslen och ett slöseri med energi, på global nivå. De föreslår en koalition som ska arbeta gränsöverskridande med forskning, samarbeten och implementering av miljövänliga teknologier. Koalitionen består av företag, organisationer, skolor och forskare – som parar ihop lösningar och erbjuder möjligheter för ett väldigt stort antal samarbetskanaler som intresserar sig för klimatförändringsfrågor.

Vinnarna Heta Heiskanen och Salla-Riina Hokkanen packar nu sina väskor för en studieresa med alla kostnader betalda till Wasington D.C. Där kommer de att få besöka National Geographic’s huvudkontor, få en rundtur bland stadens kända monument samt motta diplom från Carl XVI Gustaf. Vinnarna kommer även att gratuleras av den finska ambassadören till USA Pekka Lintu, Lars Josefsson, VD Vattenfall och Terry Adamsson, Exekutive Vice President National Geograpchic Society.

- Vi är väldigt imponerade av det stora intresset och engagemanget hos tävlingsdeltagarna i Combat Climate Change. Det vinnande finska bidraget har visat upp en enorm kreativitet, kunskap och insikt när de tacklats med detta svåra problem, säger Lars G Josefsson, ordförande för tävlingen och VD för Vattenfall.