2013-10-30: Pressinbjudan inför Världsdiabetesdagen

Media får simulera diabetespatientens stora rädsla:
”Det är som att vara så hungrig att du inte vet vad du heter. En del tror att du är berusad”

Rädslan för lågt blodsocker kan för en person med diabetes vara så stor att man tar för lite insulin – trots att det kan medföra risker för framtida hjärt– och kärlkomplikationer.

Enligt en ny internationell undersökning[1] med 1 100 diabetespatienter (varav 100 från Sverige) undviker de flesta att ta upp blodsockerfall med vårdpersonal, trots flera händelser i veckan, även på nätterna. Kvinnor är mer oroliga för blodsockerfall än vad män är.

30-åriga Erik Öster, Malmö, vd på en eventbyrå, fick diabetes som barn.
”Det är inte läge att vara låg i sockret exempelvis på jobbet. Du tappar alla dina skills på ett bräde, det är som att vara så hungrig att du inte vet vad du heter. Du kan inte resonera eller argumentera och har en generell oroskänsla i kroppen. En del tror att du är berusad”.

Presskonferens på Skånes Universitetssjukhus, i Lund 6 november kl. 10.30 med Nationella Diabetesteamet*. Plats: Patienthotellets matsal, vån 2, lilla konferensrummet (vid sjukhusets huvudentré, Getingevägen).
Medverkande:

• Professor och diabetesläkare Mona Landin-Olsson presenterar ny internationell undersökning.
  • Psykolog Therese Anderbo, berättar om sin avhandling som handlar om rädsla för låga blodsockervärden som utgör det största hindret för att nå god sjukdomskontroll vid diabetes.
  • Erik Öster, diabetes sedan 13-års ålder, berättar om ett liv med planering och kontroll. Varje dag.
  • Hypo-simulator finns på plats med möjlighet för media att testa hur ett blodsockerfall kan upplevas.

Frågor och presskontakt
Lena Bergling, 0702 – 34 51 58 och Annika Eliasson, 0702 – 35 43 35. info@rmpmedia.se

*Nationella Diabetesteamet arbetar för att sprida information och kunskap om diabetes, samt verka för god vård och ökad livskvalitet hos personer med diabetes. I NDT ingår Svenska Diabetesförbundet (SDF), Svensk Förening för Diabetologi (SFD), Barnläkarföreningens delförening för endokrinologi och diabetes (BLFed), Svensk Förening för Sjuksköterskor i Diabetesvård (SFSD) och Dietisternas Riksförbund (DRF).
Världsdiabetesdagen är 14 november.

[1] Undersökningen är genomförd av Novo Nordisk med stöd av IDF, International Diabetes Federation.