Presskonferens Diabetesforum i Stockholm 28 april kl. 11.15

Report this content

Media får simulera diabetespatientens stora rädsla genom en specialgjord ”hyposimulator”

Kan livshotande hypoglykemi undvikas?
I Sverige har nästan 50 000 personer diabetes typ 1

Att få lågt blodsocker, så kallad hypoglykemi, är en av de största rädslorna för personer med diabetes. Hypoglykemin orsakas av själva behandlingen eftersom det är så svårt att hitta rätt dosering för att reglera blodsockret. Användning av nya läkemedel och ny teknik minskar risken för hypoglykemi. Av ekonomiska skäl så används inte dessa hjälpmedel fullt ut. Vi vill att alla de som behöver nya läkemedel och tekniska hjälpmedel ska få ta del av detta.
-Med de riktlinjer vi har idag så ger inte Sverige den bästa diabetesbehandlingen, säger Mona Landin-Olsson, professor, diabetesöverläkare vid Skånes Universitetssjukhus, ordförande i SFD (Svensk Förening för Diabetologi) och företrädare för NDT (Nationella Diabetesteamet).

En av Sveriges främsta längdskidåkare, känd från världscupen, OS och VM, Robin Bryntesson, 31 år, fick diabetes när han var 17 år.

-Hypoglykemier kan i värsta fall sluta i insulinkoma och det är vad jag fruktar. Tillståndet kan orsaka medvetslöshet, kramper, hjärnskador och i värsta fall dör man, säger Robin Bryntesson.

PRESSKONFERENS:

• RÖD BOK 2017, en konkret handlingsplan för att förbättra svensk diabetesvård med fokus på hypoglykemi (lågt blodsocker) och hur det kan förebyggas och behandlas.
  • Träffa Robin Bryntesson och företrädare för Nationella Diabetes Teamet.
  • Testa hyposimulatorn. Simulatorn har utvecklats av Novo Nordisk i samarbete med patienter och ledande läkare för att förmedla känslan och effekten av hypoglykemier.

Tid: fredag 28 april kl. 11.15.
Plats:
Diabetesforum, Bar 5 (hörnet mot stadshuset), Stockholm Waterfront Congress Centre.
www.diabetesforum2017.se

Frågor och presskontakt

Annika Eliasson, 0702 – 35 43 35. info@rmpmedia.se

Nationella Diabetesteamet
arbetar för att sprida information och kunskap om diabetes, samt verka för god vård och ökad livskvalitet hos personer med diabetes. I NDT ingår Svenska Diabetesförbundet (SDF), Svensk Förening för Diabetologi (SFD), Barnläkarföreningens delförening för endokrinologi och diabetes (BLFed), Svensk Förening för Sjuksköterskor i Diabetesvård (SFSD) och Dietisternas Riksförbund (DRF).

Taggar: