Hitta den perfekta matkassen med hjälp av opartiska recensioner

Report this content

Konceptet med färdiga matkassar lanserades för första gången i Sverige år 2007. Det var företaget Middagsfrid som var först ut på marknaden och de följdes kort därefter av Linas Matkasse som fortfarande dominerar den svenska marknaden.

Sedan dess har marknaden expanderat och antalet aktörer har ökat markant. Idag finns det ett tiotal aktörer som endast erbjuder färdiga matkassar och dessutom har alla de stora matvarukedjorna hoppat på tåget. Därmed kan du beställa färdiga matkassar från din favoritmataffär eller från ett företag som endast erbjuder matkassar.

Dessvärre har det länge funnits en brist på vettiga jämförelsetjänster för matkassar och framför allt opartiska tjänster. Något hjärnorna på Nationwide Group AB nu vill motverka med hemsidan Matkassen.nu.

Matkassen.nu genomsyras av transparens och neutralitet

Det stora dilemmat för konsumenter som letar efter jämförelser på nätet är alltid transparens. Det spelar ingen roll om man letar efter en ny mobiltelefon eller en matkasse, kan du inte lita på rekommendationerna så kommer du heller inte kunna beställa den bästa produkten för dig.

Därför har hela Matkassen.nu designats och utformats med transparens som absolut största fokus. För att göra detta baseras alla recensioner, guider och jämförelser på fakta och inte personliga åsikter även test-teamet egentligen har en favoriter som de själva prenumererar på.

Målet med detta, är som sagt, att du ska kunna lita på den information som tillhandahålls på hemsidan men också att du själv ska kunna ta ett välinformerat beslut om vilken matkasse som passar dig och dina förutsättningar bäst.

Utbudet med färdiga matkassar har ökat lavinartat på sistone

Under de 15 år sedan konceptet färdiga matkassar lanserades har marknaden gått igenom enorma förändringar. Idag finns det ett ständigt växande antal aktörer på den svenska marknaden och även internationella aktörer som HelloFresh och Marley Spoon har börjat plocka marknadsandelar.

I samband med detta har även variationen på matkassarna ökat och idag kan man enkelt hitta en matkasse även om man följer en restriktiv diet, exempelvis om man är vegan eller äter Keto.

På senaste har dock ett nytt koncept tagit ett stadigt grepp om branschen, nämligen “Välja-själv-matkassar”. Som namnet avslöjar är en välja-själv-kasse en matkasse som du skräddarsyr på egen hand. Matkassen skapar du genom att välja recept från den receptbank som erbjuds av aktören du väljer. För att främja konsumenternas valmöjligheter laddar de bästa matkassarna upp ett 30-tal nya recept varje vecka.

Helt färdiga matkassar är med andra ord för de som vill ge hela ansvaret till någon annan medan välja-själv-kassarna är bäst lämpad för dig som vill slippa handla och planera mat, men som trots det vill ha kontroll över vad du äter.

Taggar: