NattoPharmas emission övertecknad

Bolaget tillförs 50 MNOK och drygt 1.100 nya aktieägare i Sverige

NattoPharmas ASA (publ) företrädesemission i Norge (Oslo börs) och den svenska publika spridningsemissionen inför listningen på Nasdaq First North Stockholm avslutades den 5 maj 2015. Den preliminära sammanräkningen visar att intresset i de båda emissionerna översteg 60 MNOK och att emissionerna därmed blev övertecknade. I den svenska spridningsemissionen tecknade sig drygt 1.100 nya aktieägare vilket innebär att NattoPharma nu kan gå vidare med planerna på sekundärnotering i Stockholm i maj 2015.

I den svenska publika emissionen tecknades 2.223.757 aktier à 14 kronor motsvarande ett värde av 31 miljoner kronor. I den norska företrädesemissionen tecknades 2.133.471 aktier à 14 kronor motsvarande ett värde av 30 miljoner. Sammantaget innebär detta att emissionerna är övertecknad och att NattoPharma tillförs 50 miljoner kronor (före emissionskostnader).

”Vi är väldigt glada över det intresse och förtroende nytillkomna och befintliga aktieägare visat för NattoPharma. Särskilt det faktum att vi nu också har en stark förankring i Sverige betyder mycket för den fortsatta utvecklingen. Vitamin K2 står inför ett marknadsgenombrott och NattoPharma är med mitt i en mycket spännande tillväxtfas. Förstärkningen av balansräkningen ger oss rörelsekapital att fortsätta vår satsning på lansering av MenaQ7 - vitamin K2 i Europa och USA” säger Hogne Vik, verkställande direktör i NattoPharma ASA.

Villkoren i den svenska publika emissionen innebar att allmänheten kunde ansöka om att teckna minimum 400 aktier till teckningskursen 14 kronor per aktie. Genom både den norska företrädesemissionen och den svenska publika emissionen förväntas det totala antalet utestående aktier ökas med 3.571.428 aktier till 17.139.933 aktier och NattoPharmas aktiekapital med 10.714.284 kronor till 51.419.799 kronor.

De aktier som tecknats utan teckningsrätter fördelas enligt principer beskrivna i prospektet som publicerades den 9. april. Avräkningsnotor skickas ut 8. maj 2015 för att bekräfta tilldelningen av sådana aktier. Första handelsdag förväntas att bli omkring den 15 maj 2015.

Ovanstående information är sådan som NattoPharma ASA (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Hogne Vik, CEO, Nattopharma, +47-97535326, hogne.vik@nattopharma.com

Om MenaQ7®
MenaQ7® är det mest väldokumenterade kommersiellt tillgängliga K2 vitamin som finns på marknaden idag. Produkten har en stabil och garanterad aktiv substans och omfattas av ett flertal sökta och godkända internationella patent. För mer information om MenaQ7 se www.menaq7.com.

Om NattoPharma
Norska bioteknikföretaget NattoPharma ASA grundades 2004 och är idag världsledande på forskning och utveckling av vitamin K2. NattoPharma äger också varumärket MenaQ7, en produkt som innehåller naturligt framställt vitamin K2. Bolaget har arbetat med ett mångårigt forsknings- och utvecklingsprogram för att vetenskapligt visa det naturliga vitamin K2 hälsofrämjande effekter för marknaden inom funtional food[1]och kosttillskott. För mer information, se www.nattopharma.com.

[1] Mervärdesmat som ger vetenskapligt visad fysiologisk effekt.

Taggar: