Ett halvår efter terrorattentatet på Utøya

Report this content

Den 22 januari 2012 har det gått ett halvår sedan 69 personer miste livet på Utøya. Välkommen på en seminarieserie med Lisa Bjurwald, Anna-Lena Lodenius, Daniel Poohl, Mats Wingborg, Christer Mattson och Robert Örell. I samarbete med Expo och ABF.

”Vi och dom” – Om det främlingsfientliga Europa
Samtal mellan Anna-Lena Lodenius, journalist och författare med fokus på extremnationalistiska rörelser, och Mats Wingborg, journalist och författare, om den växande högerpopulismen och synen på den andre. Tillsammans har de bland annat skrivit boken ”Krutdurk Europa”, där de granskar främlingsfientliga partiers ställning i några europeiska länder samt i Norden.
• Torsdag 19 januari kl 18.00

Högerns hat före och efter Utøya
Samtal mellan Lisa Bjurwald, journalist och författare med fokus på rasism, och Daniel Poohl, chefredaktör för tidskriften Expo.
Efter terrorattentatet på Utøya var Lisa Bjurwald och Daniel Poohl två av få experter som kunde prata om hur högerextremismen hittills kunnat flyga under radarn och hur Sverigedemokraternas ideologi hänger ihop med Breivik. Lisa Bjurwald har skrivit boken ”Europas skam - Rasister på frammarsch” och Daniel Poohl har skrivit ”Ut ur skuggan - en kritisk granskning av Sverigedemokraterna”
• Onsdag 25 januari kl 18.00

Hur bekämpas extremism?
Samtal mellan Christer Mattsson, författare till bl.a. läromedlet ”Ingen blir nazist över en natt”, och Robert Örell, verksamhetschef för Exit Fryshuset som stöttar personer att lämna extremistiska rörelser.
Ingen blir extremist över en natt. Frågan är hur vi kan lära oss se mönster i ungdomars agerande så att vi kan ta antidemokratiska yttringar på allvar.
Ingen blir heller anti-extremist över en natt. Hur arbetar man med dem som vill lämna extremistiska rörelser?
• Onsdag 1 februari kl 18.00

Moderator: Björn Linnell, Natur & Kultur.

ABF-huset, Sveavägen 41 • Fri entré

För vidare information och kontakt med författarna kontakta Helena Eitrem: helena.eitrem@nok.se, 08-453 86 40. Högupplösta omslag och författarporträtt finns att ladda ned på www.nok.se/bildarkiv.

Bokförlaget Natur & Kultur grundades 1922 och ger ut böcker för den allmänna bokmarknaden, läromedelsmarknaden och högskolan. 1947 bildades stiftelsen Natur & Kultur. I stiftelsens stadgar står att vi ska ”motverka totalitära idéer och statsskick samt främja ekonomisk och politisk frihet”. Detta uppdrag fullföljer vi dels i vår utgivning och vi strävar ständigt efter att stärka och utveckla vår ställning som oberoende förlag.

Taggar: