Första receptbelagda läkemedlet i tablettform på 10 år för hjälp till viktminskning

Mysimba® är ett nytt läkemedel mot övervikt som efter godkännande av europeiska läkemedelsverket nu finns tillgängligt
på den svenska marknaden. Mysimba® verkar på hjärnans hungercentrum och belöningssystem, vilket leder till en minskad hungerkänsla. Effekten bidrar till en bättre kontroll över hungerbegäret. Mysimba® lanserades först i USA 2015, och hittills har ca 2 miljoner recept förskrivits.

Tablettbehandling med Mysimba® har studerats i fyra vetenskapliga studier med totalt 4 536 patienter där man jämfört effekten med placebo (overksamt ämne). När Mysimba® kombineras med kost- och motionsrådgivning går drygt hälften av patienterna ner minst 5 % i vikt redan efter 16 veckor. Hos dessa patienter är den genomsnittliga viktminskningen över 10 % efter ett års behandling. Biverkningarna i studierna var generellt måttliga och övergående.

Omfattande forskning har visat att redan en viktminskning på 5-15 procent är tillräcklig för att minska ett flertal riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdom och även andra vanliga komplikationer till fetmaEnligt Världshälsoorganisationen (WHO) råder en global fetmaepidemi. Statistik från Folkhälsomyndigheten visar att nästan hälften av alla svenskar är överviktiga och att antalet personer med fetma har ökat de senaste tio åren och nu uppgår till 19 % av den vuxna svenska befolkningen. Övervikt och fetma kostar sjukvården ca 3 miljarder om året och kan orsaka eller förvärra en rad sjukdomstillstånd som t. ex. hjärt-kärlsjukdomar och diabetes typ 2.

Mysimba® kan hjälpa motiverade patienter att förändra sina matvanor.

Mysimba® i kombination med livsstilsförändring är godkänt för användning till patienter med ett BMI vid start på 30 kg/meller mer. Det kan även ges till patienter med ett BMI mellan 27 och 30 om de också har andra sjukdomar som är kopplade till övervikt som t.ex. typ 2-diabetes eller höga blodfetter. Har patienten inte tappat minst 5 % av sin startvikt efter 16 veckor ska behandlingen avbrytas.

Professor emeritus Stephan Rössner, tidigare överläkare på överviktsenheten vid Karolinska Universitetssjukhusets enhet i Huddinge, skriver i en kommentar om Mysimba®:

”Övervikts- och fetmaproblematiken ökar fortfarande i Sverige. Trots ansatser till preventivt tänkande händer alltför lite för att förebygga fetma och dess dokumenterat skadliga effekter. Idag vet vi att såväl fysiska som psykiska skador dramatiskt sänker livskvaliteten i denna allt större grupp drabbade individer. Fetmakirurgi är nu väletablerad och accepterad, men av ett flertal skäl begränsad till bara en liten del av de drabbade. Dessvärre har vi inte haft tillgång till några effektiva läkemedel på lång tid.

Godkännandet av Mysimba® innebär ett välkommet tillskott i terapiarsenalen, men förutsätter som alltid att man initialt sökt genomföra de välkända livsstilsförändringarna. Den bistra verkligheten är dock att många med viktproblem inte mäktar genomföra sådana förändringar. Här kan läkemedel bli ett redskap till hjälp. Intressant är att den viktnedgång som dokumenterats för Mysimba® faktiskt räcker till för att utöver viktnedgången ha ett flertal gynnsamma effekter på fetmans övriga följder.”

För ytterligare upplysningar, kontakta:

Tom Rönnlund , VD, Navamedic

Professor emeritus Stephan Rössner

stefan@rossner.se

Fakta om Mysimba®

Mysimba® är ett kombinationspreparat med två välkända aktiva substanser - naltrexon och bupropion. Dessa substanser påverkar hungercentrum och belöningssystemet i hjärnan. Bupropion stimulerar speciella neuron i hungercentret, vilket antas vara viktigt för aptitreglering och energibalans. Naltrexon förstärker och förlänger effekten av bupropion. De aktiva substanserna har väldokumenterade säkerhetsprofiler och har under många år använts för behandling av alkoholberoende, depression och rökavvänjning. Medan de exakta neurokemiska effekterna av naltrexon och bupropion är väl klarlagda vid dessa tillstånd är den exakta mekanismen vid viktreduktion, trots signifikanta resultat, ännu ej helt klarlagd.

Mysimba® har studerats i fyra randomiserade, dubbelblinda, placebokontrollerade 56-veckors studier med totalt 4 536 patienter. Patienterna fick läkemedlet som en del av ett viktminskningsprogram där de dessutom fick råd om kost och motion. Viktminskningen i grupperna med aktiv substans och placebo utvärderades efter 28 respektive 56 veckors behandling. Vidare utvärderades andelen patienter som uppnått en viktminskning på minst 5 %. De vanligaste biverkningarna i studierna var illamående, förstoppning, huvudvärk, kräkningar, yrsel sömnsvårigheter, muntorrhet, samt diarré.

Behandlingskostnaden för Mysimba® är ca 36 kronor per dag. Läkemedlet är för närvarande inte subventionerat av Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket.

Navamedic ASA är ett norskt företag inom medicinteknik och läkemedel som marknadsför produkter till sjukhus och apotek på marknaderna i Norden och Benelux.