• Navamedic/

Navamedic meddelar om att ytterligare ett nytt patent har erhållits för det nyligen förvärvade digitala urinmätningssystemet Sippi

Report this content

OSLO, 02 oktober 2015. NavaMedic (publ) informerar idag om att det svenska patent och registreringsverket har godkänt ett patent gällande Sippcoat, Observe Medicals innovativa kapselsystem för att hämma utveckling av biofilm.

- Vi är förstås väldigt nöjda med denna positiva nyhet från det svenska patent och registreringsverket, vilket är vägledande för patentstrategin av vår unika och innovativa teknologi för att hämma utveckling av biofilm, säger Tom Rönnlund, CEO på Navamedic. Godkännandet av detta patent utgör ett viktigt tillägg till vårt immateriella skydd mot intrång kring det digitala urinmätningssystemet Sippi.

Beslutet från det svenska patent och registreringsverket hänför sig till ett patent som har titeln Improved Urine Measurement Device and Method ”. Patentet omfattar en viktig del i det nyligen lanserade digitala urinmätningssystemet Sippi och på vilket sätt systemet använder en miljömässigt hållbar metod för att minska risken för att biofilm utvecklas inom ett urinmätningssystem.

Bildandet av biofilm har en koppling till nästan alla former av vårdrelaterade infektioner och om det går att minska bakteriers förmåga att föröka sig på ytan av medicinteknisk utrustning på ett enkelt och miljömässigt hållbart sätt så innebär detta en stor betydelse för hälso- och sjukvårdssystemet på en global nivå. När det gäller vårdrelaterade infektioner så representerar urinvägsinfektioner 40 % av alla vårdrelaterade infektioner och om man inom urinmätningsområdet kan bidra till att hämma bildandet av biofilm så kan detta medverka till att på ett betydligt sätt förbättra riskbilden.

”- Detta är en viktig milstolpe för vårt digitala urinmätningssystem, Sippi och vi har för avsikt att nu gå vidare med studier som är inriktade på den kliniska effekten av Sippcoat för att ytterligare stärka och dokumentera den kliniska nyttan av Sippi inom framförallt intensivvården som handlägger svårt sjuka och känsliga patienter, säger Magnus Emmoth, ansvarig för medicinsk teknik inom Navamedic.

Det digitala urinmätningssystemet Sippi förvärvades av Navamedic ASA i augusti 2015 och lanseras för närvarande i Norden och Tyskland. Förvärvet av denna innovativa produkt ingår som en del i Navamedics strategi att öka antalet egna produkter i sin portfölj.

Tom Rönnlund, CEO: +46 72-732 03 21

Björn Lindholdt, CFO: +47 930 06 601

Magnus Emmoth: +46 704 12 11 97

Navamedic ASA är ett Norskt läkemedelsbolag som levererar produkter till Sjukhus, Apotek och Hälsovårdsbutiker på marknader i Norden och inom Benelux. Bolaget är verksamt inom tre affärsområden; Läkemedelsprodukter, Medicinsk nutrition och Konsumentmarknaden baserat på sitt nätverk av leverantörer inom läkemedelstillverkning. Observe Medical AB som numera är ett helägt dotterbolag till Navamedic, är ett medicin-tekniskt företag som erbjuder en ny produkt och teknologi för digital urinmätning. Navamedic är ett listat företag på Oslo-börsen (ticker:NAVA)