Kommuniké från årsstämma i Pegroco Invest AB (publ) den 25 maj 2016

Pressmeddelande den 25 maj 2016

Pegroco Invest AB (publ) har hållit årsstämma onsdagen den 25 maj 2016. Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades vid stämman.

Fastställande av resultat- och balansräkning samt ansvarsfrihet
Vid årsstämman fastställdes resultaträkningen och balansräkningen för 2015. Årsstämman beviljade envar av styrelseledamöterna och den verkställande direktören under året ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2015.

Beslut om disposition
Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag i årsredovisningens förvaltningsberättelse, att till aktieägarna dela ut ett sammanlagt belopp om 51 149 487 kronor, motsvarande 1,75 kronor per stamaktie, och 9,50 kronor per preferensaktie att fördelas på fyra utbetalningar, och att i ny räkning balansera 215 938 932 kronor. Årsstämman beslutade vidare att fastställa avstämningsdag för utdelning för stamaktier till den 27 maj 2016, varvid utdelning för stamaktier beräknas ske genom Euroclear Sweden AB den 1 juni 2016. Det beslutades vidare att fastställa avstämningsdag för utdelning för preferensaktier till den 30 juni 2016 med beräknad utbetalningsdag den 5 juli 2016 (2,35 kronor), (ii) den 30 september 2016 med beräknad utbetalningsdag den 5 oktober 2016 (2,40 kronor), (iii) den 30 december 2016 med beräknad utbetalningsdag den 4 januari 2017 (2,35 kronor), och (iv) den 31 mars 2017 med beräknad utbetalningsdag den 5 april 2017 (2,40 kronor).

Omval av styrelseledamöter och omval av revisor
Styrelsen ska bestå av fem bolagsstämmovalda styrelseledamöter med en suppleant. Årsstämman beslutade om omval av styrelseledamöterna Göran Persson, Per Grunewald, Håkan Johansson, Peter Sandberg och Pär Östberg och omval av Victor Örn som suppleant.
Årsstämman beslutade att omvälja Stefan Bengtsson som bolagets revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2017.

Fastställande av arvode till styrelsens ledamöter och revisor
Årsstämman beslutade att arvode till styrelsens ledamöter ska utgå med sammanlagt 400 000 kronor, varav 200 000 kronor ska utgå till styrelsens ordförande och 100 000 kronor vardera till övriga stämmovalda ledamöter som inte är anställda i bolaget eller dotterbolag.
Vidare beslutade årsstämman att arvode ska utgå till revisorn enligt godkänd räkning.

Beslut om godkännande av styrelsens beslut om nyemission av stamaktier
Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag till beslut, att godkänna styrelsens beslut från den 15 juni 2015, vilket fattades under förutsättning av bolagsstämmans efterföljande godkännande, om ökning av bolagets aktiekapital med högst 3 750 kronor genom nyemission av högst 125 000 stamaktier, riktad till Göran Persson, eller hans helägda bolag Baven AB, och Pär Östberg, eller hans helägda bolag. Göran Persson och Pär Östberg är sedan den 7 maj 2015 nya styrelseledamöter i bolaget. Teckningskursen bestämdes till 11,80 kronor och har, av en oberoende värderingsman, bekräftats vara marknadsvärdet vid tidpunkten för styrelsens beslut.

Beslut om emission av teckningsoptioner
Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att emittera högst 400 000 teckningsoptioner, vilka, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, får tecknas endast av verkställande direktören och investment managers i bolaget, i huvudsak i enlighet med vad som anges i det följande.
Teckningskursen för teckningsoptionerna är 43 öre och ska betalas kontant. Teckningskursen svarar mot av styrelsen bedömt marknadsvärde beräknad med tillämpning av Black & Scholes och har av en oberoende värderingsman bekräftats motsvara teckningsoptionernas marknadsvärde. Teckningsoptionerna ska tecknas senast den 1 juli 2016 genom betalning. Varje teckningsoption ska ge rätt att under perioden 1 december 2017 – 30 juni 2019 teckna en ny stamaktie i bolaget mot kontant betalning enligt en teckningskurs om 17 kronor. Vid fullt utnyttjande av teckningsoptionerna kommer aktiekapitalet att öka med 12 000 kronor. Teckningskursen och det antal stamaktier som varje teckningsoption berättigar till teckning av ska vara föremål för sedvanliga omräkningsformler vid bl.a. split, sammanläggning och företrädesemissioner.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av aktier
Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, under tiden fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om nyemission av högst 2 000 000 stamaktier. Emission ska kunna ske mot kontant betalning och/eller genom betalning med apportegendom eller genom kvittning. Skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att bolaget ska kunna emittera aktier att användas som likvid i samband med avtal om företagsförvärv, alternativt skaffa kapital till sådana förvärv. Emissionslikviden får, vid varje enskilt avtal om företagsförvärv, högst motsvara bolagets kapitalinsats vid förvärvet.

Besluten i sin helhet
De antagna besluten i sin helhet finns tillgängliga på www.pegrocoinvest.com.

Göteborg den 25 maj 2016
Pegroco Invest AB (publ)

För ytterligare information
Kontakta: Thomas Brue, VD Pegroco Invest AB (publ), epost: thomas@pegrocoinvest.com, tel: 070-2702141.
Consensus Asset Management AB är Pegrocos Certified Adviser på Nasdaq First North Stockholm.

Om Pegroco:
Pegroco Invest (www.pegrocoinvest.com) är ett investmentbolag som investerar i mindre och medelstora onoterade företag företrädesvis i Sverige. Pegroco söker främst efter verksamheter med en etablerad marknadsposition och gärna sådana med behov av att genomföra större förändringar. Det kan till exempel vara när ledningen vill genomföra ett utköp från huvudägaren, när företaget står inför ett generationsskifte eller när entreprenören vill expandera bolaget till nästa steg i utvecklingen men inte har nödvändiga resurser. Pegroco, vars preferensaktie är noterad på Nasdaq First North Stockholm, har idag åtta innehav.

Taggar: