• NCA/

NCA Facility Services köper 150 ton utsläppsrätter och klimatkompenserar

Report this content

Svenskägda FM-bolaget NCA Facility Services, med en årlig tillväxt på cirka 25 procent och över 650 heltidsanställda, var det första facility services-företaget i Sverige som ISO-certifierades för kvalitet, miljö och arbetsmiljö. Nu har man köpt utsläppsrätter för 150 ton koldioxid av Miljöbörsen och fått ytterligare ett miljöcertifikat.

– Allt vi gör genomsyras av miljötänkandet och vi ska fortsätta vara det marknadsledande FM-bolaget inom miljöområdet. Nu klimatneutraliserar vi de utsläpp som orsakas av körningar med NCA:s tjänste- och produktionsbilar samt av våra flygresor. Våra miljöklassade bilar blir ännu grönare och vi bidrar till att 150 ton koldioxid inte får släppas ut, säger Niclas Brodin, vd på NCA Facility Services.

Miljöaspekten är ett mycket viktigt inslag i alla NCA Facility Services affärsbeslut. Att samarbetspartners och leverantörer har en dokumenterad miljöpolicy och ett aktivt miljöarbete, som följs upp av NCA, är självklart.

– Nu har vi fler anledningar till att vara stolta över vårt miljöarbete, säger Niclas Brodin, som också betonar att köpet tvingar industrier och energibolag att investera i renare och bättre former av energi och miljöteknik.

Miljöbörsen säljer till privatpersoner och företag som inte omfattas av ”lagen om utsläpp” men som ändå vill hålla en hög miljöprofil. När Miljöbörsens kunder köper koldioxid måste de företag som inbegrips spara eller reducera sina utsläpp.

Handeln med utsläppsrätter inom EU påbörjades den 1 januari 2005. Nu har den andra fasen startat, 2008-2012, där alla länder som har skrivit på Kyotoprotokollet inkluderas och handeln blir global.