• NCA/

NCA Facility Services tecknar femårigt avtal med Liberkoncernen – tar över all fastighets- och arbetsplatsservice

Report this content

Svenskägda NCA Facility Services, med en årlig tillväxt på cirka 25 procent och över 650 heltidsanställda, fortsätter att stärka sin ställning inom facility management. I juni tecknade man ett femårigt avtal med Liberkoncernen, en av Nordens största förlagskoncerner. Avtalet innebär att NCA Facility Services står för all internservice, omfattande fastighets- och arbetsplatsservice samt ansvarar för företagets tjänstebilar.

Det femåriga avtalet är resultatet av ett långt och väl fungerande samarbete med NCA Facility Services, som har ansvarat för Libers lokalvård sedan 1999 och vissa delar av den interna servicefunktionen sedan 2004.

– Nu har vi tagit ytterligare ett steg i vårt samarbete eftersom NCA ansvarar för all vår interna kontorsservice, bemanning av vaktmästeri, reception och växel samt allt som har med våra tjänstebilar, fastigheter och serviceavtal att göra. Det kommer att innebära tids- och kostnadsbesparingar för oss och vi kan lägga större fokus på vår kärnverksamhet, säger Jerker Nilsson, vd på Liber AB.

NCA Facility Services redovisade 2007 en omsättning på 202 miljoner kronor (157 MSEK). Ambitionen är att expandera och ta marknadsandelar från de större facility management-bolagen på den svenska marknaden.

– Det nya FM-avtalet med Liber är precis i linje med våra ambitioner. Det är också ett konkret bevis på att vi är lika bra på facility management som vi är på facility services, där skillnaden är att vi här har ett sammanhållande ansvar för kundens totala tjänste-/servicebehov. Vår ambition är nu att vidareutveckla entreprenaden med Liber samtidigt som vi ska arbeta intensivt för att samarbetet ska generera fler FM-avtal med företag i samma fastigheter som Liber – och förstås utanför dessa, säger Niclas Brodin, vd på NCA Facility Services.

På Libers kontor i Stockholm arbetar totalt 300 personer.