NCAB förvärvar amerikanska Altus-PCB

Report this content

Altus-PCB (”Altus”) är en amerikansk fullserviceleverantör av mönsterkort baserad i New Jersey vars affärsmodell är mycket lik NCABs. Altus har ett högt teknikkunnande och säljer huvudsakligen till OEM-företag (Original Equipment Manufacturers). Altus omsatte 2018 43 MSEK med god lönsamhet. Altus har sex anställda i USA och två i Kina. Organisationen kommer att integreras i NCAB.

Köpeskillingen för Altus är 37 MSEK plus en tilläggsköpeskilling vilket innebär en EBITA-multipel i intervallet 5-6 före eventuella synergier.

“Vi har tittat på Altus PCB en tid och är mycket glada att göra detta förvärv, säger Hans Ståhl, VD och koncernchef för NCAB-koncernen. Det är ett litet förvärv, men passar mycket väl in i NCAB. Vårt mål är att växa med lönsamhet, särskilt i USA och att Altus verksamhet är inom high-tech är särskilt intressant. Vi ser en hel del synergier med NCAB: dels för att vi kan ge deras kunder tillgång till många fler fabriker i Kina, dels att vi som vi sett tidigare kan applicera våra bättre leverans- och betalningsvillkor också för deras inköp.”

För ytterligare information, kontakta:

Anders Forsén, CFO +46 (0)8 4030 0051

Gunilla Öhman, Investor Relations, +46 (0)70 763 81 25

Om NCAB

NCAB är en världsomspännande, marknadsledande leverantör av mönsterkort, noterad på Nasdaq Stockholm. NCAB, vars affärsidé är ”PCBs for demanding customers, on time with zero defects, produced sustainably at the lowest total cost” grundades 1993 och har sedan dess karaktäriserats av en entreprenöriell och kostnadseffektiv kultur och har över tiden visat stark tillväxt och god lönsamhet. NCAB har idag lokal närvaro i 17 länder in Europa, Asien och Nordamerika och kunder i cirka 45 länder världen över. Omsättningen uppgick 2018 till 1 617 Mkr. Organisk tillväxt och förvärv ingår i NCABs tillväxtstrategi. För mer information om NCAB Group, se www.ncabgroup.com.