50 procent färre arbetsplatsolyckor på NCC

Läs original

Arbetsplatsolyckorna har minskat med närmare 50 procent på NCC sedan 2011. Många initiativ har bidragit till den positiva utvecklingen, bland annat förebyggande åtgärder som Tysta boken och Time out. Idag diskuteras vikten av säkerhet på Awareness Day på alla NCC:s arbetsplatser.

Time Out är ett arbetssätt som hjälper oss att minska antalet olyckor på våra arbetsplatser. Att ta Time Out, att våga säga ifrån, innebär att agera på osäkra situationer genom att stoppa arbetet och vidta åtgärder. Vi har en nollvision för arbetsolyckor och vi vill att alla ska komma hem från arbetet oskadda, säger Peter Wågström vd och koncernchef för NCC.

Det är femte året i rad som NCC genomför Awareness Day. Arbetet avstannar klockan 9:00 på samtliga arbetsplatser på NCC:s alla marknader: för en gemensam diskussion om hur arbetsmiljön upplevs och vad som kan göras för att förbättra säkerheten och hälsan bland medarbetarna.

– Under Awareness Day får alla en extra påminnelse om vikten av säkerhet och vi fångar upp många bra förslag från medarbetarna på förbättringar.
Tysta boken, som med tydliga bilder visar hur man arbetar säkert på våra byggarbetsplatser, är ett av många exempel på hur man kan arbeta förebyggande med arbetssäkerhet, berättar Lars-Gunnar Larsson, koncernens arbetsmiljöchef och ansvarig för Awareness Day.

NCC införde Awareness Day 2011. Sedan 2011 fram till och med halvårsskiftet 2015 har arbetsplatsolyckorna minskat med närmare 50 procent. NCC har en nollvision när det gäller arbetsplatsolyckor och nolltolerans mot att inte följa säkerhetsreglerna.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Peter Wågström, VD och koncernchef, NCC 08-585 530 40

Lars-Gunnar Larsson, arbetsmiljöchef, NCC 08-585  517 97

Anna Trane Press & PR-chef NCC 0708-84 74 69

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC:s bildbank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen inom bygg, fastighetsutveckling och infrastruktur i norra Europa med en omsättning på 57 Mdr SEK och 18 000 anställda 2014. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.