72 hyresrätter byggs av privat aktör i Norrköping

NCC har fått i uppdrag av Svenska Hyreshus, att bygga 72 nya hyresrätter i Kneippen Syd i Norrköping. Byggarbetena har precis inletts och lägenheterna beräknas vara inflyttningsklara redan om ett år. Ordervärdet är cirka 76 MSEK.

– Norrköping dras med en växande bostadsbrist och kraftig befolkningstillväxt. Behovet av bostäder med en låg produktionskostnad är därför stort. Med byggsystemet P303 kan vi få ner dessa kostnader utan att tumma på varken byggkvalitet eller boendestandard, vilket möjliggör projekt som annars antagligen inte blivit verklighet, säger Fredrik Leeo, affärschef på NCC Construction i Norrköping.

De nya husen är av typen P303 Fyrvånings Flerbostadshus, vilket är samma typ av hus som NCC bygger i Kungälv. Förutom att husen är energieffektiva, innebär systemet P303 även att husen kan byggas på exakt samma sätt varje gång, vilket möjliggör en hög produktionseffektivitet. Byggtiden garanteras och kostnaderna blir förutsägbara, vilket var avgörande för kunden Svenska Hyreshus.

– Vi har goda erfarenheter av NCC och P303 sedan tidigare. Det är inte många byggföretag som kan erbjuda den förutsägbarheten som P303 innebär, säger Misha Moeremans d’Emaus, vd på Svenska Hyreshus.

Bygget av de nya hyreslägenheterna har nyligen påbörjats. Bostäderna beräknas stå inflyttningsklara hösten 2014.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Fredrik Leeo, affärschef NCC Construction, region Syd. Telefon 011-21 06 16

Henrik Lindblad, NCC Byggsystem och produkter. Telefon 031-771 51 50

Misha Moeremans d’Emaus, vd Svenska Hyreshus AB. Telefon 070-372 12 14

Presstelefonen NCC 08-585 519 00 eller press@ncc.se

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press. NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2012 hade NCC i Sverige en omsättning på 31,3 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: