Årets Bygge döljs bakom gamla rådhusfasader

Läs original

Bakom Kristianstads kulturhistoriska rådhuskvarter från 1800-talet gömmer sig Årets Bygge 2015. Utmärkelsen visar hur digitala 3D-modeller, minutiös planering och stor varsamhet både kan bevara och samtidigt göra om gamla byggnaders inre till moderna miljöer.

– Det var en stor utmaning att bygga om Rådhuskvarteret till en modern arbetsplats, utöka antalet arbetsplatser från 250 till 700 stycken, och samtidigt bevara en historiskt värdefull miljö mitt i stadskärnan. Men Årets Bygge bekräftar att vi lyckades! säger Ulf Jönsson, produktionschef, NCC.

Anledningen till mer utrymme var att Kristianstad kommun och Region Skåne skulle samla sina centrala administrationer på en plats. Idén var att bevara kvarterets yttre klassiska 1800-talsfasader med Rådhuset från 1891 och samtidigt omvandla det inre totalt.

Jämte Riksdagshuset i Stockholm är detta landets största byggnadsprojekt med bevarade fasader. I cirka två år har ny- och ombyggnaden av 22 500 kvadratmeter varav 17 500 nybyggnader pågått.

Kvarteret växte fram i ett nära partneringsamarbete mellan NCC, Kristianstads kommun, Fojab arkitekter och WSP. Virtuellt byggande användes fullt ut genom hela projektet.

– Arbetet var komplicerat och krävde minutiös planering så digitala CAD-ritningar och 3D-modeller av byggprojektet blev viktiga verktyg. Med dem kunde alla parter lätt se, förstå och påverka slutresultatet bättre, ta beslut tidigare processen och undvika dyra misstag. Det bidrog till att hålla tidplanen och slutade nästan 30 miljoner under budget, säger Ulf Jönsson

Tre byggnader har renoverats och moderniserats; rådhuset från 1891, rådhusets annex och polishuset, båda från 1939, samt 150 meter utsmyckade 1800-talsfasader i fyra våningar. Resten av husen i kvarteret revs och i dess inre finns nu en ny huskropp i sex våningar med modern arkitektur. Den är två våningar över den gamla och ger mer yta utan att de gamla fasaderna rubbas.

Både renoverade och nya byggnader är miljöcertifierade Miljöbyggnad Silver. Det visar att här finns bra energieffektivitet, inomhusklimat och material som värnar om hälsa, klimat och miljö.

Årets Bygge delas ut av Byggindustrin sedan 2013. Varje år nomineras 20 projekt som presterat bäst vad gäller kvalitet, samarbete, ekonomi och form. NCC har även byggt 2013 och 2014 års vinnare.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Ulf Jönsson, produktionschef, NCC Construction, Sweden. Telefon 070-658 12 09

Jenny Johnsson, kommunikationsansvarig södra Sverige, NCC Construction Sweden. Telefon 070-589 67 59

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC: bildbank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen inom bygg, fastighetsutveckling och infrastruktur i norra Europa med en omsättning på
57 Mdr SEK och 18 000 anställda 2014. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.