Årsstämma i NCC AB den 13 april 2011

Den 13 april 2011 håller NCC AB årsstämma på Grand Hôtel, Vinterträdgården i Stockholm. Årsstämman börjar kl. 16.30 och inregistrering sker från 15.30.

Valberedningen föreslår omval av styrelseledamöterna Antonia Ax:son Johnson, Tomas Billing, Ulf Holmlund, Ulla Litzén, Marcus Storch och Christoph Vitzthum. Till styrelsens ordförande föreslås Tomas Billing.

Aktieägare, som representerar över 50 procent av det totala antalet röster i bolaget, föreslår följande valberedning: omval av Viveca Ax:son Johnson, samt nyval av Thomas Ehlin, direktör corporate governance, Nordeas fonder samt nyval av Thomas Eriksson, vd Swedbank Robur AB. Viveca Ax:son Johnson föreslås som valberedningens ordförande.

Styrelsen föreslår årsstämman att utdelning för verksamhetsåret 2010 lämnas med 10,00 (6,00) SEK per aktie. Styrelsen föreslår måndagen den 18 april 2010 som avstämningsdag för utdelningen. Om årsstämman beslutar enligt förslaget, beräknas utdelningen sändas ut från Euroclear Sweden AB torsdagen den 21 april.

Styrelsen föreslår att de riktlinjer för bestämmande av lön och annan ersättning till verkställande direktören och andra personer i bolagets ledning som antogs vid årsstämman 2010, i all väsentligt ska fortsätta att tillämpas.

Arvode till styrelsen föreslås utgå med totalt 2 775 000 SEK, fördelat med 650 000 SEK till styrelsens ordförande och 425 000 SEK till övriga stämmovalda ledamöter.  Förslaget innebär en höjning av arvodet med sammanlagt 325 000 SEK.

Vidare föreslås att styrelsen erhåller ett bemyndigande från årsstämman att överlåta de aktier som bolaget för närvarande innehar, d.v.s. 21 138 aktier av serie B.

Den fullständiga kallelsen finns att läsa i bifogat pdf-dokument eller på http://www.ncc.se/arsstamma2011

För frågor, vänligen kontakta:
Johan Bergman, IR-ansvarig NCC AB, +46 (0)70 354 80 35
Magnus Jonsson, chef extern kommunikation och mediarelationer, +46 (0)8 585 52246
NCC presstelefon: 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se

Informationen är sådan som NCC AB kan vara skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 9 mars 2011 kl.8,20.

Samtliga NCC:s pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2010 en omsättning på 49 Mdr SEK och 17 000 anställda.

Taggar: