Biltema flyttar till NCCs nya handelsplats i östra Birsta

Biltema blir först med att flytta till nya handelsplatsen Birsta Handelsgård, vid E4:an norr om Sundsvall. Biltema har växt ur sin lokal i västra Birsta och får nu en större butik med plats för hela sitt sortiment. Men Biltema sökte också ett bättre geografiskt läge för att bli synligare och öka tillgängligheten. NCC Property Development utvecklar Birsta Handelsgård med både mindre och större butiker samt bra parkeringsytor.

NCC Property Development utvecklar 30 000 kvadratmeter ny handel i Birsta Handelsgård norr om Sundsvall. Området ligger öster om E4:an och västra Birsta, Norrlands största handelsområde och ett av de största i Sverige. Biltemas mål är att öppna sin nya butik i mars-april 2011. – Vi på Biltema är jätteglada att få till ett nytt läge i östra Birsta. Med den nya butiken får vi ett bättre geografiskt läge i området och syns mycket bättre från vägen. Den gamla butiken har vuxit ur sin kostym, säger Thomas Börjesson, vd Biltema Sverige. Det blir en tre gånger så stor butik på 6 000 kvadratmeter. Här finns helt andra möjligheter att visa upp hela sortimentet på 16 500 artiklar. Det känns tryggt för oss att kunna etablera i lågkonjunktur. – Biltema ser potentialen i en genomtänkt handelsplats och vi kommer skapa parkeringar och trafiklösningar som underlättar tillgängligheten. Det finns även planer för en ny busshållplats invid E4:an. Läget är perfekt mellan IKEA och ICA Maxi och ger bra exponering, säger Krister Karlsson, fastighetsutvecklare på NCC Property Development. Konceptet för Birsta Handelsgård kommer att innebära fler restauranger, mer service och en trivsam miljö med röd träpanel och böljande fasader. Butikerna blir mellan 500 och 10 000 kvadratmeter stora. En väg under E4 ska förbinda östra Birsta med västra där flera välkända butiker finns idag, exempelvis IKEA, ICA, Mio, Coop, Systembolaget, Birsta City, Stadium. NCC Property Development utvecklar just nu åtta handelsplatser i Sverige. För ytterligare information, vänligen kontakta: Robert Hägg, marknadschef, NCC Property Development AB, tfn 08-585 523 72 Krister Karlsson, fastighetsutvecklare, NCC Property Development AB, tfn 018-16 15 90 NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Boende. 2008 hade NCC i Sverige en omsättning på drygt 30 Mdr SEK och cirka 10 700 anställda. NCC Property Development utvecklar och säljer kommersiella fastigheter på definierade tillväxtmarknader i Norden och Baltikum.