Bygget av Ullevis största kontorskomplex inleds

Fyra stora byggnader kommer att resa sig intill Ullevi under 2015. Idag startar NCC bygget av sin största kontorsfastighet hittills i Göteborg – 22 000 kvadratmeter på Skånegatan.

– De tidigare kontorsbyggnaderna på Ulleviområdet ser mer ut som klassiskt moderna hus med mycket glas. På Skånegatan har arkitekterna tänkt på ett annat sätt. Det blir fyra sammanlänkade kontorsbyggnader med varierande höjd, varav det högsta är på nio våningar. Fasaderna får rundade hörn och en varm tränyans, säger Tobias Holmqvist, affärschef på NCC Construction.

Ulleviområdet har blivit ett eftertraktat område för svenska storföretag. Konsultföretaget WSP och Kriminalvården har exempelvis flyttat in i grannfastigheten på Ullevigatan. I den nya byggnaden har det välrenommerade konsultbolaget Sweco hyrt över hälften av kontorsytan. Göteborgs city växer på höjden. Och de nya kontorsfastigheterna kommer att synas väl ifrån Ullevis läktarplatser.

– Det är en positiv samhällsutveckling. Trots att Sveriges tillväxt är svag just nu, verkar företagen se ljust på framtiden. Pensionsbolaget Alecta köpte kontorsskrapan på Ullevigatan för över en halv miljard. Det tyder på att området betraktas som ett tillväxtcentrum, säger Manne Aronsson, regionchef på NCC Property Development.

Totalt handlar det om 22 000 kvadratmeter kontor som upptar cirka 4000 kvadratmeter på marken som tidigare rymt en parkeringsplats. Kvarteret kommer att bestå av fyra huskroppar på sex till nio våningar. Husen länkas samman med gemensamt garage, entréplan samt plan två för att skapa bästa möjliga förutsättningar för flexibilitet och kommunikation mellan kontoren.

Fasaderna får ett skivmaterial med höga fönster för maximerat ljusinsläpp. Rundade hörn och en midja vid varje våningsplan ska ge byggnaderna ett levande och dynamisk uttryck.

Kontorshyresgästerna beräknas kunna flytta in under tredje kvartalet 2015. Byggnaden skall miljöcertifieras enligt GreenBuilding och BREEAM, som minst på nivån Very Good. Fastigheten på Skånegatan 1-3 både byggs och utvecklas av NCC.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Tobias Holmqvist, affärschef NCC Construction region Väst.
Manne Aronsson, regionchef NCC Property Development
Presstelefonen NCC 08-585 519 00, e-post press@ncc.se, NCC: bildbank

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press. NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2012 hade NCC i Sverige en omsättning på 31,3 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: