Byggstart för Lundbergs miljösmarta lokaler i city

Nu startar NCC, på uppdrag av Fastighets AB L E Lundberg, bygget av ett handels- och kontorshus där Norrköpings Apotekshus tidigare låg. Den första hyresgästen är Systembolaget i innerstan. Huset blir en Miljöbyggnad med mycket litet energibehov. Ordern är värd 45 MSEK.

Fastigheten blir en Miljöbyggnad vilket innebär att den bidrar till att minska belastningen på miljön.

– Energianvändningen är bara 65 procent av hur mycket energi som en nybyggnad får förbruka. Fastigheten blir dubbelt så stor som det Apotekshus som låg här tidigare, men behöver bara knappt hälften så mycket energi, säger Daniel Pettersson, projektchef på NCC Construction, region Syd.

NCC bygger 3 300 kvadratmeter i två plan. Övervåningen blir kontor och gatuplan är avsedd för handel. Huset ingår i Lundbergs satsning att få city att växa österut, och byggs intill nya kvarteret Lyckan och blivande kvarter Spinnrocken med hyresrätter som Lundbergs också uppför.

– Systembolaget i Norrköping city flyttar från Drottninggatan till hörnet Hantverkaregatan och Olai kyrkogatan. Tre andra kommersiella verksamheter kommer också ta plats i bottenvåningen. Vilka det blir är för tidigt att säga, men affärsläget intill ett Systembolag är alltid attraktivt, säger Jonas Thyrsson på Fastighets AB L E Lundberg.

För att certifieras som Miljöbyggnad krävs också sunda materialval utan farliga ämnen, en tyst och ljus inomhusmiljö med mycket ljusinsläpp, god isolering, god ventilation med bra inomhusluft och temperatur samt en hög fuktsäkerhet. Det ger en bättre inomhusmiljö för de som ska jobba i huset.

Att huset byggs i tegel minskar även miljöpåverkan då det är ett naturligt, hållbart material som kräver minimalt underhåll. Teglet blir brunt i linje med arkitekturen i Norrköpings stadskärna, men får ändå en unik design då varje tegelsten är en halvmeter lång, med en bränning som skiftar i färg.

NCC:s byggarbete börjar nu i augusti och huset beräknas vara klart att tas i bruk i augusti nästa år.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Daniel Pettersson, projektchef, NCC Construction, region Syd. Telefon 070-259 24 70

Jenny Johnsson, pressansvarig, NCC Construction Sverige, region Syd. Telefon 070-589 67 59

Presstelefonen NCC 08-585 519 00 eller press@ncc.se

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press. NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2012 hade NCC i Sverige en omsättning på 31,3 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: