Damm i Ångermanälven säkras mot höga flöden

Vid extrema flöden ska vattennivån i sjön Ransaren i Ångermanälven kunna hållas på en säker nivå. Därför bygger NCC ett extra utlopp med en 500 meter lång kanal. Den 60-åriga dammen ska även rustas upp. Ångermanälvens Vattenregleringsföretags order är värd 92 MSEK.

– I förebyggande syfte förser vi dammen med en 17 meter bred öppning för två dammluckor, och en 500 meter lång kanal. Om sjön skulle stiga mer än befintliga dammluckor klarar av att svälja kan vatten ledas ut i en separat kanal. På en sekund tappar den ur 365 kubikmeter, eller över 1 800 badkar vatten, säger Robert Wennberg, projektchef på NCC Construction, region Norrland.

De säkerhetshöjande åtgärderna görs för att följa de nationella riktlinjerna (RIDAS) om att säkra Sveriges dammar mot extremt höga vattenflöden som kan utgöra fara för människor och djur och orsaka allvarliga störningar i samhället.

Dammen vid utloppet av sjön Ransaren i Åseleälven, som är en del av Ångermanälven, är en av många dammar som byggdes på 1950-talet när vattenkraften byggdes ut.

– Dammen är inte osäker, men efter 60 år behöver den underhållas. Eftersom klimatförändringar förutspås ge mer nederbörd och högre vattenflöden i framtiden måste vi även skydda dammen mot det. Redan idag kan flöden bli mycket höga under vår och höst, säger Mathias Björk, projektledare för arbetet i Ransarens damm på Ångermanälvens Vattenregleringsföretag.

NCC gör ett så kallat utskov i dammen. Från det leds vattnet i en 500 meter lång kanal som NCC spränger och gräver fram. På vissa ställen blir kanalen 28 meter djup och 20 meter bred i botten.

Uppströms förstärker NCC dammen med bättre erosionsskydd. Stenblock läggs ut på dammens slänt för att stå emot vågor och is. Nedströms förstärks dammen med en stödbank av bergkross.

Som mest sysselsätts omkring 15 NCC-anställda och ett tiotal underentreprenörer. NCC:s arbete har startat och beräknas vara klart i augusti 2016.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Robert Wennberg, projektchef, NCC Construction, region Norrland. Telefon 090-16 81 13

Peter Hagström, informatör, NCC Construction Sverige, region Norrland. Telefon 070-638 59 05

Presstelefonen NCC 08-585 519 00 eller press@ncc.se

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press.

NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2012 hade NCC i Sverige en omsättning på 31,3 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: