• NCC/

Finska konkurrensmyndigheten (FCA) godkänner NCC:s köp av asfaltbolaget Valtatie Oy

NCC Roads Oy köpte i januari ut rörelsen i det hälftenägda finska asfaltbolaget Valtatie Oy av franska Colas Group. Uppgörelsen har varit föremål för prövning av den finska konkurrensmyndigheten (FCA), som nu godkänt affären. Valtatie Oy integreras med NCC Roads Oy i Finland och Heikki Rönkä har utsetts till vd för den sammanslagna verksamheten.

När Valtatie Oy nu integreras med NCC Roads Oy skapas en av de större aktörerna inom asfalt och beläggning i Finland. Årsomsättningen blir cirka 950 MSEK och antalet anställda närmare 400.

NCC räknar med att sammanslagningen kommer att ge skalfördelar och synergier, då NCC Roads Oy verkar inom hela värdekedjan av vägbyggnad medan Valtatie Oy i huvudsak tillverkar asfalt och utför beläggningsarbeten.

Tillträdande vd Heikki Rönkä är 45 år och civilingenjör med examen från Tekniska högskolan i Helsingfors. Han kommer närmast från Rautaruukki Oy, men har tidigare varit anställd inom NCC i Finland mellan åren 1995 och 2002 i olika chefspositioner. Han tillträder tjänsten med omedelbar verkan.

Bakgrund
Valtatie Oy omsatte år 2006 cirka 48 MEUR och hade cirka 230 anställda. Företaget är verksamt i södra och mellersta Finland inom asfaltproduktion och asfaltbeläggning. Företaget ägdes sedan år 2000 till hälften av NCC Roads Holding AB och till hälften av Colas Danmark A/S, dotterbolag i den franska företagsgruppen Colas Group.

För frågor, vänligen kontakta:

Göran Landgren, vd, NCC Roads Holding AB, +46 (0)705 950 730
Annica Gerentz, informationsdirektör NCC AB, +46 (0) 8 585 522 04