Fler förskoleplatser när NCC bygger i Kiruna

Läs original

NCC har inlett markarbetena för bygget av en ny förskola för ett 60-tal barn i kvarteret Bergskristallen i Kiruna. Det är Kiruna kommun som beställt den nya förskolan, som beräknas öppna hösten 2016 intill Luossavaaraskolan i centrala Kiruna. Ordervärdet för förskolan uppgår till cirka 16,9 MSEK.

Den nya förskolan kommer att ha tre avdelningar med plats för 50-60 barn och ersätter gamla förskolan Bergskristallen, som nyligen rivits på samma plats efter dränerings- och rörledningsproblem.

– Det har skett en stor ökning av antalet barn i Kiruna under de senaste åren, vilket också har medfört en ökad efterfrågan på förskoleplatser. Vi är glada att kunna ge barnen i området Bergskristallen en ny förskola till hösten, säger Gert Mörtvik, beställarombud på Kiruna kommunfastigheter.

Den nya förskolans tre avdelningar och mottagningskök fördelas över 725 kvm i ett plan. Byggnaden har tagits fram i dialog med verksamheten. Stor ansträngning har lagts vid yteffektivisering för att minimera ytor som inte direkt gagnar verksamheten och för att utnyttja lokalen på bästa sätt. Den kuperade tomten har ställt höga byggnadstekniska krav på bland annat stödmurar men har också gjort det möjligt att skapa en spännande lekmiljö utomhus, där t ex höjdskillnaderna utnyttjas för rutschkanor och klätterytor.

Planerna för den nya förskolan har tagits fram av kommunen i samarbete med Arkitekthuset Monarken i Luleå. NCC vann upphandlingen eftersom de kunde erbjuda den totalt sett mest kostnadseffektiva totalentreprenaden utifrån kommunens specifikation.

– NCC är involverade i många projekt i och runt Kiruna och vi har tidigare bland annat byggt Raketskolan och världens nordligaste passivhus åt Kiruna kommun, säger Hans Fjellborg, projektchef på NCC Construction i Kiruna. Nu ser vi fram emot att färdigställa en ny, modern och ändamålsenlig förskola åt kommunen.

NCC har i sommar startat arbetet med att lägga huvudvattenledningen för den nya stadskärnan i Kiruna på uppdrag av Tekniska Verken och deltar i projekt inom stadsflytten bland annat genom att bygga nya bostäder åt LKAB Fastigheter.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Hans Fjellborg, projektchef, NCC Construction Sweden
Telefon 0980-701 66
Anni Axelsson, kommunikationsansvarig Norra Sverige, NCC Construction Sweden

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC:s bildbank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen inom bygg, fastighetsutveckling och infrastruktur i norra Europa med en omsättning på 57 Mdr SEK och 18 000 anställda 2014. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.