Forskning visar att gröna byggnader är lönsamma

NCC:s fleråriga satsning på gröna byggnader, Green Building, får nu stöd i en färsk avhandling. Forskningen visar att det är ekonomiskt fördelaktigt för byggindustrin att satsa på energieffektiva hus. Det är NCC och Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, i samverkan som bedrivit forskning inom området. Slutsatserna presenteras i en ny licentiatavhandling vid KTH.

– Resultaten är spännande. Det här ger byggbranschen drivkraft att i större utsträckning bygga gröna bostäder, säger Staffan Hintze, chef Forskning och Utveckling på NCC.

Syftet med projektet var att kartlägga och utvärdera miljöanpassade byggnaders lönsamhet. Studien omfattar 24 företag, som arbetat med minst ett projekt med energieffektivt byggande. I studien har man tagit hänsyn till själva investeringen, driftekonomin och energianvändningen och hur man i framtiden kan få en affärsmässig fördel av att bygga miljöanpassade byggnader.

– De första fem åren märks ingen större skillnad, men sedan blir värdeutvecklingen och ekonomin i energieffektiva hus bara bättre och bättre ju längre tiden går. Det är rimligt att anta att energipriserna kommer stiga, vilket självklart också påverkar totalekonomin, säger Agnieszka Zalejska-Jonsson, doktorand vid KTH, Bygg och Fastighetsekonomi.

Staffan Hintze har initierat forskningsprojektet, som finansierats av NCC och Svenska Byggbranschens UtvecklingsFond, SBUF. Tillsammans med KTH har forskningen bedrivits sedan 2009 och den slutförs med en doktorsavhandling under 2013.

Kriterierna för Green Building är att sänka energiförbrukningen i fastigheten med 25 procent mot kraven i BBR (Boverkets byggregler). Sedan år 2009 uppnår samtliga projekt inom NCC Property Development Norden dessa kriterier.

– En annan slutsats i studien är att flertalet hyresgäster fått en ökad vilja att ”bo grönt” och att varken hyresgäster eller fastighetsägare upplever att det är svårt att sköta gröna fastigheter, säger Staffan Hintze.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Staffan Hintze, chef Forskning och Utveckling på NCC Construction, tfn 08-585 533 71

NCC:s presstelefon: 08-585 519 00 eller e-post: press@ncc.se

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press

NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2010 hade NCC i Sverige en omsättning på drygt 26 Mdr SEK och cirka 9 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: