Första hyreshuset som ger mer energi än det tar

NCC bygger för HFAB landets första flerbostadshus som producerar egen värme och el som täcker husets totala energibehov och ger ett överskott till elnätet. Skillnaden mot plusvärmehus och passivhus är att HFAB:s Plusenergihus i Halmstad även producerar hushållsel.

I fredags togs första spadtaget för ett banbrytande hyreshus i Harplinge norr om Halmstad. Det byggs enligt det varumärkesskyddade plusenergikonceptet HFAB++.

– NCC har byggt många passivhus i Sverige så det är mycket positivt att nu få samarbeta med HFAB som tar det välisolerade huset ett steg längre. Det är banbrytande för byggsektorn att vi nu kan gå från ett minskat energibehov till att sy ihop passivhuset med andra energieffektiva komponenter så att hela husets energibehov täcks, plus ger ett överskott till andra – där av namnet plusenergihus, säger Christina Lindbäck NCC:s hållbarhetschef.

Som passivhus värmer det till stor del upp sig självt, men med ett mindre tillskott från bergvärme och solceller täcks energibehovet för värme, varmvatten och fastighetsel. Därtill beräknas solcellerna, på årsbasis även täcka byggnadens totala energibehov, alltså även hushållsel. Sammanlagd energianvändning blir 50 kWh/m2 A-temp och år.

Men den ljusa delen av året beräknas solcellerna å andra sidan producera 60 kWh/m2 A-temp per år och kan därför leverera ett överskott till elnätet på 10 kWh/m2 A-temp, år som motsvarar årsförbrukningen av varmvatten och hushållsel för en familj på fyra personer. Därmed beräknas byggnadens totala energianvändning i praktiken att bli lägre än noll.

– Vårt plusenergikoncept HFAB++ kombinerar passivhuset med effektiv produktion av värme och solel som täcker husets energibehov. Det första pluset är värme, varmvatten och fastighetsel. Det andra pluset är även hushållsel. Det är vi stolta över eftersom hushållsel utgör mer än hälften av förbrukningen i detta effektiva hus, säger Ulf Johansson, energi- och VVS-samordnare på HFAB.

I vanliga bostäder kräver värme och varmvatten tre gånger så mycket energitillskott som hushållsel, men här är behovet så lågt att hushållselen kräver mest, men kan ändå täckas med egenproduktion.

Huset rymmer åtta lägenheter. HFAB och NCC använder välbeprövade metoder och samarbetar med Karin Adalberth, som byggt Sveriges energieffektivaste villa i Lund som Plusenergihus.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

David Fritzson Bratt, affärschef, NCC Construction, region Syd. Telefon: 035-15 58 10

Christina Lindbäck, hållbarhetschef, NCC AB. Telefon: 08-585 519 07 eller +46(0)70-680 16 74

Jenny Johnsson, pressansvarig, NCC Construction Sverige, region Syd. Telefon 070-589 67 59

Presstelefonen NCC 08-585 519 00 eller press@ncc.se

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press. NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2012 hade NCC i Sverige en omsättning på 31,3 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: