Grönt Epa-varuhus i Uppsala blir grönt kontor

NCC bygger om ett av Uppsalas första varuhus. Det var länge sedan Epa flyttade och nu byts även det gröna 60-talsteglet ut. Istället blir huset grönt på ett annat sätt - ett miljöcertifierat kontorshus med låg energianvändning. Aspholmen Fastigheters order är värd 122 MSEK.

I tre år har stora delar av fastigheten på Vaksalagatan mitt i Uppsala stått tom. Nu har kommunen antagit den nya detaljplanen och i november börjar NCC bygga om 6 000 kvadratmeter till kontor.

– Flera kunder efterfrågar kontor som ligger nära kommunikationer eftersom många pendlar till Stockholm och här ligger vi mittemellan Stora torget och Resecentrum. Advokatfirman Lindahl är den första som är klar hyresgäst, säger Björn Johansson, fastighetschef på Aspholmen Fastigheter.

Huset stod klart 1964 när Sveriges första varuhuskedja Epa, öppnade här under cirka 10 år. Nu byter NCC ut den täckande, gröna tegelfasaden mot många och stora fönster. Huset breddas tre meter och blir två våningar högre än idag, men de nya våningarna är mindre och indragna.

Istället för en grön fasad blir fastigheten grön på insidan när den byggs om för att certifieras som Miljöbyggnad på näst högsta Silvernivå. Aspholmens policy är att miljöanpassa alla sina projekt.

– Aspholmens strävan för miljön går hand i hand med vårt mål att ständigt utveckla miljöarbetet. Till exempel bygger vi för en energianvändning på bara 73 kWh per kvadratmeter, alltså 25 procent lägre än kraven för nyproduktion, säger Lars-Erik Einerman, affärschef, NCC i Uppsala.

Förutom en lägre driftskostnad än för en ocertifierad byggnad ställer Miljöbyggnad höga krav på inomhusklimatet med sunda materialval, god ventilation, tyst inomhusmiljö och hög fuktsäkerhet.

NCC:s arbete beräknas vara klart under hösten 2013. Bottenvåningen är redan ombyggd och klar för handel och restauranger i en tidigare entreprenad. Sportbaren All Star är en av hyresgästerna.

Ombyggnaderna sker i nära samarbete arbete enligt NCC Partnering. Det betyder att NCC ger Aspholmen god insyn i hela processen och att parterna löser uppgifter gemensamt.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Lars-Erik Einerman, affärschef, NCC Construction, region Stockholm/Mälardalen. Telefon 018-16 15 49

Kristina Rådström, regioninformatör, NCC Construction, region Stockholm/Mälardalen. Telefon 08-585 522 48 eller 076-136 87 48

NCC:s presstelefon: 08-585 519 00 eller e-post: press@ncc.se

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press. NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2010 hade NCC i Sverige en omsättning på drygt 26 Mdr SEK och cirka 9 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: