Hyresrätter på kort tid till växande Nyköping

Idag togs första spadtaget för 60 nya hyresrätter på Brandholmen. Det är bostadsbrist och befolkningen växer i Nyköping. NCC:s byggsystem ger hyresrätter med hög kvalitet och klara för inflyttning redan inom ett drygt år. Svenska Hyreshus order är värd 67 MSEK.

I förra veckan invigde bostadsminister Attefall hyresrätter byggda med NCC:s egenutvecklade byggsystem P303 i Östergötland. Idag startade bygget för samma typ av bostäder i fem hus på Brandholmen. Byggtiden är fjorton månader så hyresgästerna flyttar in redan i augusti 2015.

– Lägenheterna är mycket uppskattade i andra städer där vi byggt dem. Tack vare byggsystemet, där husen byggs på exakt samma sätt varje gång, minskar både byggtid och produktionskostnader rejält utan att vi behöver tumma på vare sig byggkvalitet, boendestandard eller miljöåtgärder, säger affärschef Matti Virkki, NCC Construction i Stockholm.

Den planerade Ostlänken förväntas öka inflyttningen till Nyköping med över 600 personer per år fram till 2030 när tågresan mellan Nyköping och Stockholm bara tar 40 istället för 65 minuter.

– I tillväxtorter är det viktigt att bostäder kan byggas på kort tid, till jämförelsevis låga priser men ändå hålla hög kvalitet och ha låg energianvändning. Fördelarna gör att vi nu bygger vårt åttonde område i Sverige med NCC:s P303-hus, säger Misha Moeremans, vd för Svenska Hyreshus AB.

De 60 lägenheterna på Brandholmen blir 35, 55 och 76 kvadratmeter i form av ettor, tvåor och treor. De får alla stor balkong eller uteplats, samt parkettgolv och helkaklade badrum. Dessutom är driftkostnaderna låga då husen har en låg energianvändning.

Brandholmen, 2,5 kilometer öster om Nyköping, är ett område under utveckling nära Rosvalla Eventcenter. I området bor idag drygt tusen personer och befolkning väntas öka med över 800 personer under de närmaste fem åren, så det behövs många nya bostäder.

Sedan 2011 har NCC byggt och bygger totalt över 300 bostäder med byggsystemet P303 i nio olika städer. Svenska Hyreshus är en stor kund och NCC bygger även P303-hus i egen regi.

Bostäderna i Nyköping uppförs i ett samägt bolag mellan NCC Construction och Svenska Hyreshus. Byggarbetet startar i juni 2014 och beräknas klart i augusti 2014.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Matti Virkki, affärschef, NCC Construction, Sweden. Telefon 08-585 512 35

Hedvig Elander, chef för extern- och internkommunikation, NCC Construction, Sweden. Telefon 08-585 512 73 eller 070-978 66 83

NCC:s presstelefon 08-585 519 00 eller press@ncc.se

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press. NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2012 hade NCC i Sverige en omsättning på 31,3 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: