• NCC/

INBJUDAN - NCC bjuder in till kunskapsseminarium om putsade fasader

Vid ett seminarium den 1 juni presenterar NCC en ny NCC-lösning för putsade fasader på flerfamiljshus. Fokus under seminariet ligger på att beskriva det systematiska arbetet med att ta fram den nya fasadlösningen.

På senare år har byggbranschen blivit varse problematiken med inträngande fukt i putsade fasader med så kallad enstegstätning. Sedan problemen uppdagades har NCC arbetat på flera fronter för att utreda problematiken samt åtgärda de identifierade felen. NCC startade också ett systematiskt arbete för att utreda hur man på bästa sätt kan konstruera en vägg som står emot vind och fukt.

I förarbetena till den nya väggkonstruktionen har NCC gjort en grundläggande inventering av dagens kunskapsläge. Genom egna provtagningar och försök har man verifierat olika konstruktioner och inventerat redan genomförda projekt. Man har samarbetat med ledande expertis vid forskningsinstitut och universitet och kommunicerat med ledande leverantörer. NCC har också fört en kontinuerlig dialog med branschföreningar och försäkringsbolag. Genom arbetets alla skeden har alla yrkeskategorier varit involverade, såväl erfarna praktiker som tekniska doktorer.

Arbetet har lett fram till att NCC nu lanserar en NCC-lösning för putsade fasader på flerfamiljshus samt en annan lösning för putsade fasader på enplanshus och småhus. Den nya väggkonstruktionen samt det strukturerade arbetet med att ta fram den presenteras vid ett kunskapsseminarium den 1 juni. Seminariet vänder sig till alla intresserade inom området.

Tid: måndag den 1 juni klockan 13-14.30
Plats: NCC:s huvudkontor, Vallgatan 3, Solna.

Anmälan till seminariet görs på http://www.ncc.se/kunskapsseminarium

Välkommen!

Tomas Carlsson
VD NCC Construction Sverige