Kvinnliga ingenjörer gillar NCC

NCC toppar önskelistan av företag där kvinnliga högskoleingenjörer helst jobbar efter examen. Det visar Universums årliga studentundersökning FöretagsBarometern 2010.

Varje år undersöker företaget Universum högskolstudenters attityd till företag. Senast deltog närmare 17 000 studerande vid Sveriges universitet och högskolor. Resultaten visar bland annat var de helst jobbar efter examen. För NCC pekar pilarna uppåt: • NCC toppar önskelistan för var kvinnliga högskoleingenjörer helst vill böra jobba: 1:a. • Bland studerande till civilingenjör ökade NCC:s popularitet från 30:e till 23:e plats. • Bland de som studerar till högskoleingenjör gick NCC från 3:e till 2:a plats. Ulrika Mehrotra, rekryteringschef på NCC Construction i Sverige, har flera förklaringar till de positiva omdömena. – Kanske för att NCC har många duktiga kvinnor som vi gärna lyfter fram som goda exempel. Vi är också tydliga med våra värderingar, som respekt för varje individ, och möjligheten till utveckling och ansvar. Sedan drygt tio år har NCC även ett aktivt kvinnligt nätverk med 400 medlemmar. Nyligen fick Ulrika Mehrotra Universum Awards pris som Årets Studentkoordinator, för att hon; ”på ett medvetet och dynamiskt sätt har lyft fram de möjligheter som finns för studenter inom NCC”. – Priset och intresset för NCC är en bekräftelse på att vår långsiktiga kontakt med studenterna fungerar bra. Även under lågkonjunkturen har vi har behållit kontakterna. Vi vill inte vara kompisen som försvinner och dyker upp först när vi behöver hjälp, säger Ulrika Mehrotra. Under 2009 tog NCC emot cirka 200 praktikanter, deltog i drygt tjugo arbetsmarknadsdagar över hela landet och en lång rad andra studentkontakter. Inom NCC är detta ett lagarbete där varje region jobbar aktivt med kontakterna. Mer samordning har också gett större genomslag. När NCC rekryterar är utbildning, personliga egenskaper och tidigare meriter viktiga, men även en bra fördelning mellan killar och tjejer. Till hösten startar NCC även ett omarbetat traineeprogram. För ytterligare information, vänligen kontakta: Ulrika Mehrotra, rekryteringschef på NCC Construction Sverige, tfn 08-585 518 91 Ulf Thorné, presschef, NCC AB, tfn 08-585 523 46 eller 070-214 77 27

Taggar: