Mattias Lundgren ny CFO på NCC

Läs original

Mattias Lundgren blir ny CFO på NCC vid årsskiftet när nuvarande CFO Ann-Sofie Danielsson tar rollen som CFO för affärsområdet Housing inför en planerad avknoppning och möjlig börsintroduktion.

– Jag välkomnar Mattias Lundgren som CFO på NCC och ny medlem i NCC:s koncernledning. Hans erfarenheter från olika roller inom NCC såväl inom ekonomi, affärsutveckling och strategi som från ledande roller inom affärsområdet Housing kommer att vara av stort värde i rollen som CFO, säger Peter Wågström koncernchef på NCC.

Mattias Lundgren kommer närmast från rollen som chef för Business Control inom koncernen med ansvar bland annat för Mergers & Aquistions och strategi på NCC. Dessförinnan var han chef för NCC Housing Sverige. Mattias Lundgren har även en lång erfarenhet från olika roller på NCC inom affärsutveckling, Mergers & Aquistions och som affärscontroller på koncernnivå.

Jag är fantastiskt glad över att fått frågan och möjligheten att ta över ansvaret som CFO på NCC. Mitt fokus framåt blir att skapa bästa möjliga förutsättningar för ett fortsatt finansiellt starkt NCC när vi från årsskiftet sjösätter NCC:s nya strategi, säger Mattias Lundgren.

Mattias Lundgren har varit anställd på NCC sedan 1998. Han är utbildad civilekonom på Handelshögsskolan i Stockholm. Ann-Sofie Danielsson har arbetat på NCC sedan 1996, varav de senaste nio åren som CFO.

– Ann-Sofie Danielsson har gjort ett fantastiskt arbete som CFO på NCC. Under hennes tid som CFO har NCC utvecklats till ett effektivt och finansiellt starkt bolag. Jag värdesätter högt att hon nu tar rollen som CFO på Housing, inför den planerade avknoppningen av NCC:s bostadsutvecklingsverksamhet, säger Peter Wågström.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Peter Wågström, koncernchef NCC +46 70 527 31 31

Mattias Lundgren, chef Business Control NCC +46 70 228 88 81

Anna Trane, Press & PR-chef NCC, +46 708 84 74 69

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC bildbank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen inom bygg, fastighetsutveckling och infrastruktur i norra Europa med en omsättning på 57 Mdr SEK och 18 000 anställda 2014. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.