Miljöpris till flyttbar bro på E4:an i Rotebro

NCC och Trafikverket har tilldelats Årets miljöpris för brobygget på E4:an vid Rotebro – det mest omfattande anläggningsprojektet som miljöcertifieras enligt CEEQUAL i Sverige. När en av de nya broarna kan flyttas behöver ingen tid eller resurser läggas på tillfälliga broar.

På Betonggalan 21 november överlämnade infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd Årets Miljöpris till NCC och Trafikverket för arbetet med en av Sveriges mest trafikerade korsningar.

– Vi var först i Sverige att börja jobba med CEEQUAL-certifiering 2011 för vägbroarna i Rotebro. Hittills har ingen annan i Sverige miljöcertifierat ett så omfattande infrastrukturprojekt enligt CEEQUAL:s klassningssystem för mark- och anläggningsprojekt. Vi glada att Miljöpriset nu sätter fokus på arbetet som pågår till 2015, säger Jan Fernö, projektchef för NCC:s arbete i Rotebro.

Byggnadstekniskt skiljer sig brobygget i Rotebro från andra eftersom NCC inte bygger någon tillfällig bro utan använder den nya bron som tillfällig förbifart under tiden de gamla broarna rivs och den andra nya bron byggs. Därefter skjuts den 325 meter långa bron på plats i sidled. På så vis bibehålls det stora trafikflödet och säkerheten är hög för bilister och broarbetare under byggtiden.

– Det är första gången den här lösningen används i denna storlek i Sverige. Vi sparar både pengar, tid och naturresurser på att inte bygga en temporär bro. Dessutom minimeras trafikstörningar och Co2-utsläppen vid vägbygget, eftersom den nya breda bron ger bättre framkomlighet än en tillfällig på den hårt trafikerade sträckan, säger Christina Lindbäck, hållbarhetschef för NCC.

Ett annat exempel för att minimera miljöpåverkan är att betongleverantören bara ligger tre kilometer bort vilket ger korta transporter. När projektet är klart har det tagit ställning till CEEQUAL:s totalt 200 miljöfrågor.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jan Fernö, projektchef, NCC Construction, region Stockholm/Mälardalen. Telefon 070-632 59 94

Christina Lindbäck, hållbarhetschef, NCC AB. Telefon: 08-585 519 07 eller +46(0)70-680 16 74

Nina Granzell, regioninformatör, NCC Construction, region Stockholm/Mälardalen. Telefon 08-585 516 88

NCC:s presstelefon 08-585 519 00 eller press@ncc.se

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press. NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2012 hade NCC i Sverige en omsättning på 31,3 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: