NCC anlägger två mil vattenledningar i Svedala kommun

NCC Construction Sverige anlägger två mil nya ledningar för dricksvatten mellan Staffanstorp och Svedala vattenverk i Skåne. Utbyggnaden görs för att trygga vattentillförseln för befintliga, men även nya hushåll i framförallt Svedala kommun. Uppdragsgivare är Sydvatten AB och ordern är sammanlagt värd drygt 57 MSEK.

Nya ledningar för dricksvatten till Eksholm och Nevishög i Svedala kommun ökar kapaciteten och tryggar behovet av dricksvatten.

– Vi planerar att lägga två mil rör på tre månader. För att hålla tidplanen jobbar vi två skift och kan lägga 300 meter rör per dygn, vilket är mycket. Rören är dimensionerade för att klara framtida behov, säger Christer Stenson, entreprenadchef, NCC Construction, region Syd.

För att förbättra trycket i kranarna bygger NCC även två så kallade tryckstegringsstationer i Eksholm och Holmeja.

Svedala tätort ansluts till Sydvattens nät för att säkerställa vattenförsörjningen för framtiden. Idag får Svedala tätort sitt dricksvatten från egna vattentäkter, men samhällena växer liksom deras behov av vatten, säger Jakob Schuster, projektledare på Sydvatten.

Det kommunägda företaget Sydvatten AB producerar dricksvatten till 800 000 invånare och 15 kommuner i Skåne. Vattnet kommer från insjöarna Bolmen och Vombsjön.

Ordersumman på drygt 57 MSEK är två sammanlagda order där Nevishög–Eksholm är värd drygt 39,5 MSEK och Eksholm – Svedala knappt 18 MSEK. Arbetet beräknas klart till årsskiftet 2010/11. Totalt sysselsätts 60 personer varav 25 är NCC-anställda.

För ytterligare frågor, vänligen kontakta:

Christer Stenson, entreprenadchef, NCC Construction, region Syd, tfn 040-31 73 16

Lena Fridholm, informationschef, NCC Construction, region Syd, tfn 036-30 16 08 eller 070-360 37 16.

NCC:s presstelefon: 08-585 519 00

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se

NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Boende.

2009 hade NCC i Sverige en omsättning på knappt 29 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.