NCC bäst på energiberäkningar i branschen

Idag, torsdag 17 mars 2011, har NCC tagit emot två av tre möjliga pris för bästa beräkning av förväntad energianvändning i ett nytt flerfamiljshus. Priset delades ut av generaldirektör Tomas Kåberger vid Energimyndighetens konferens Energiutblick i Göteborg.

För första gången har arton aktörer i byggbranschen; entreprenörer, konsulter och forskare, tävlat i energiberäkning.

– Det är väldigt roligt att två NCC-anställda får ta emot priset. Det är ett bevis på deras kunskap i området men också ett bra betyg för att NCC genomför och redovisar energiberäkningar på ett kontrollerat och systematiserat sätt, säger Martin Sandberg, sektionschef på NCC Teknik, avdelning Syd.

NCC:s pristagare är Kajsa Flodberg och Christopher Irminger Street på NCC Teknik i Malmö.

Motiveringen lyder: Med mycket god överensstämmelse mellan beräkning och uppmätt energianvändning genom professionell värdering av indata och med pedagogisk redovisning.

Tävlingen utfördes i två steg. Först gjorde deltagarna en energiberäkning för ett befintligt flerbostadshus enbart från projekteringsunderlaget. I nästa steg fick de ett antal uppmätta värden för att beräkna energibehovet ännu en gång. Därefter jämfördes resultaten med verkligheten och NCC:s beräkningar kom alltså närmast den verkliga förbrukningen.

Varför behövs en tävling i energiberäkning?

Tävlingsresultaten visar att det verkar bero mer på vem som beräknar än på själva programvaran. Därför kan en gemensam redovisningsmodell och terminologi behövas så resultat tolkas och förmedlas på ett säkert och enhetligt sätt och ger kunden enhetliga svar på hur mycket energi som går åt i huset. Och byggherren kan lättare följa upp sina krav, säger Per Levin, projektledare i Sveby som anordnar tävlingen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Martin Sandberg, sektionschef, NCC Construction, NCC Teknik, region Syd, tfn 031-771 50 75

Magnus Jonsson, chef extern kommunikation och medierelationer, NCC AB, tfn 08-585 522 46  eller 070-817 87 11

NCC:s presstelefon: 08-585 519 00 eller e-post: press@ncc.se

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press

NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing.
2010 hade NCC i Sverige en omsättning på drygt 26 Mdr SEK och cirka 9 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: