NCC bygger 36 bostäder med koncept i Kalmar

Läs original

NCC bygger 36 hållbara bostadsrätter av hög kvalitet med det egenutvecklade bostadskonceptet Design Duo. Husen uppförs på bara åtta månader i villaområdet Lindsdal utanför Kalmar. Ordern från SHH Bostad AB är värd 45 MSEK

– Bostadsrätterna blir ett värdefullt tillskott för Kalmarborna. I en snabbt växande kommun som Kalmar behöver vi fler bostäder till rimliga priser. I Lindsdal har vi nu möjlighet att erbjuda kvalitativa och hållbara bostadsrätter, som dessutom kan byggas på kort tid, säger Martin Lindström, regionansvarig på SHH Bostad AB.

NCC Design Duo är hus med gedigna materialval som smidigt byggs på bara åtta månader. Allt är redan planerat och förberett i detalj innan husen byggs. Det blir nio hus i två plan med fyra lägenheter i varje. Bostäderna består av treor och fyror om 66 respektive 81 kvadratmeter.

Bostadsrättsägarna får ljusa, funktionella lägenheter med öppen planlösning. Köket med mobil köksö har gott om förvaring. Badrummet är helkaklat med komfortvärme i klinkergolvet. Träfasaderna är ljusa och husen grupperas runt en innergård med gångvägar, lek- och samlingsplatser. Lägenheter i bottenplan har markterrass, plan två har terrass på taket av ett förråd tillhörande lägenheter i bottenplan.

– Det känns roligt att för första gången få bygga det här beprövade konceptet i Kalmar. Alla bostäder som baseras på NCC Design har låg energianvändning, låga driftskostnader och låg klimatpåverkan. Konstruktionerna har en hög grad av standardisering vilket ger en effektiv byggprocess som sänker kostnaderna, säger Fredrik Dahlström, projektchef på NCC Building.

Brf Sunnanäng ligger i Lindsdal med närhet till matbutik, apotek, vårdcentral, bibliotek, förskola och skola. I närheten finns flera idrottsanläggningar samt Kalmar Golfklubb. Lindsdal ligger cirka en mil från centrala Kalmar som man når via cykelvägar och bussförbindelser.

Projektet är en totalentreprenad. Byggstart augusti 2016. Inflyttning etapp 1 september 2017 och etapp 2 januari 2018.  Affären orderregistreras i tredje kvartalet 2016 i affärsområdet NCC Building Sweden.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Fredrik Dahlström, projektchef på NCC Building Sweden
Lena Fridholm, kommunikationsansvarig Öst, NCC Building Sweden

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC:s bildbank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen inom bygg, fastighetsutveckling och infrastruktur i norra Europa med en omsättning exklusive Bonava på 53 Mdr SEK och 16 000 anställda 2015. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.

Taggar: