NCC bygger 74 hyreslägenheter i Skellefteå

Läs original

NCC ska på uppdrag av Skebo bygga 74 hyreslägenheter i två hus i Skellefteå. Uppdraget är en totalentreprenad och ordervärdet uppgår till 65 MSEK.

Illustration: visionsbild Nipan 2, Skebo

– Skellefteå växer och det finns ett stort behov att bostäder. Som allmännytta har vi ett viktigt uppdrag när det handlar om att bygga hyresrätter och det känns riktigt bra att kunna fortsätta den satsningen. Vi ser fram emot att sätta spaden i marken och ett inleda ett nytt bra samarbetsprojekt med NCC, säger Åsa Andersson, vd Skebo.

NCC:s uppdrag går ut på att bygga två bostadshus med 74 lägenheter mellan 1–3 rum och kök och med ytor mellan cirka 30 till 70 kvadratmeter. Husen är funktionella, har optimala rumslösningar och lägenheterna har balkonger. Funktionaliteten omfattar även entréer, trapphus och tvättstuga. NCC kommer även att bygga parkeringsplatser i anslutning till bostäderna.

Projektet byggs i anslutning till NCC:s och Skebos tidigare projekt vid Parkbrons södra fäste i Skellefteå. Ett attraktivt läge med närheten till älven, centrum och Campus Skellefteå. Här står sedan tidigare projekt Lilla Nipan med 52 lägenheter som blev inflyttningsklara i maj 2018.

– Vi ser fram emot att sätta igång ännu ett bostadsprojekt tillsammans med Skebo för att skapa fler bostäder i Skellefteå. Bostäderna byggs i bra boendemiljö med långsiktigt låga drifts- och underhållskostnader, vilket ger rimliga hyror, säger Peder Dahlberg, projektchef i NCC Building Norrland.

Byggstart planeras till början av våren 2021 och bostäderna beräknas stå klara i slutet av september 2022.

Affären uppgår till 65 MSEK och orderregistrerades i fjärde kvartalet 2020 i affärsområde NCC Building Sweden.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Peder Dahlberg, projektchef NCC Building Norrland, 079-078 74 81
Anni Axelsson, kommunikationspartner Norr, NCC, 070-205 32 87

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på drygt 58 Mdr SEK och 15 500 anställda 2019. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.