NCC bygger energieffektiva hyresrätter i Märsta

Läs original

NCC bygger 68 energisnåla och kostnadseffektiva hyreslägenheter nära både köpcentrum och pendeltågsstation i Märsta, norr om Stockholm. Beställare är Bengt Malmegård. Ordern är värd 68 MSEK.

– Husen blir ett attraktivt bostadstillskott i kommunen och en del av den kommande utvecklingen av Märsta Centrum, säger byggherren Bengt Malmegård.

Sigtuna kommun strax norr om Stockholm är en av Sveriges mest expansiva kommuner. Bostadsbristen är stor. I ett attraktivt läge intill Märsta köpcentrum bygger NCC just nu två punkthus med totalt 68 lägenheter.

Projektet kallas Arkaden och byggs enligt konceptet NCC Folkboende, ett flexibelt lättplacerat punkthus med fyra till åtta våningar och fyra till sex lägenheter på varje plan. Husen i Märsta får sju våningar och en lika stor fördelning av 1:or, 2:or och 3:or.

Konceptet NCC Folkboende har bostäder med jämförelsevis liten total boyta. Men varje kvadratmeter är noggrant genomtänkt för att ge hyresgästen så mycket boendekvalitet som möjligt. Konceptet skapar också hus med en låg energianvändning.

Projekt Arkaden ska värmas upp med en redan driftsatt bergvärmeanläggning. Husen får därför ett genomsnittligt behov av köpt energi på bara 25 kilowattimmar per kvadratmeter och år, vilket är långt under gällande byggnormer. Byggandet av de två husen startade nu i september och inflyttningen i är planerad till mars 2016.

– Det här är första gången en privatkund i Stockholmsregionen väljer att bygga med vårt populära koncept NCC Folkboende. säger Henrik Lundin, affärschef, NCC Construction Sverige AB

NCC Folkboende lanserades år 2010. Sedan dess har 1 300 Folkboende-lägenheter byggts eller är under produktion, från i Kiruna i norr till Trelleborg i söder. NCC Folkboende är ett koncept för ytsmarta hyresrätter med hög boendekvalitet som både fastighetsägaren och hyresgästen har råd med.

Läs mer om NCC Folkboende.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Henrik Lundin, affärschef, NCC Construction Sweden
Linda Sällström, kommunikationsansvarig Mälardalen, NCC Construction Sweden
Telefon 08-585 518 70 eller 070-246 03 35

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC: bildbank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen inom bygg, fastighetsutveckling och infrastruktur i norra Europa med en omsättning på 58 Mdr SEK och 18 500 anställda 2013. NCC är börsnoterat på Nasdaq OMX Stockholm.

Taggar: