NCC bygger exklusivt hus med 27 lägenheter mitt i Åre

NCC Construction Sverige har fått i uppdrag att bygga en exklusiv fastighet med 27 bostadsrätter, garage och butiker i den svenska skidmetropolen Åre. Huset placeras centralt och blir granne med Dähliehuset, Sporthotellet och Diplomat. Uppdragsgivare är bostadsrättsföreningen Alpinhuset och ordern är värd 44 MSEK.

NCC har nyligen byggt lägenheter som Dähliehuset och Åreparken i Åre. De stod klara 2006 och 2008. Nu får Dählie en ny granne när Alpinhuset byggs vid Årevägen. De 27 lägenheterna byggs i fyra plan och i bottenvåningen ryms även tre butikslokaler, varav en blir klädbutik. – Vi valde NCC för att vi direkt fick en bra kontakt och en enkel och schysst dialog. På kort tid blev det tydligt vad som krävs av oss och vad NCC gör och ansvarar för. De har stor erfarenhet, vilket känns tryggt, säger David Giertz, styrelseledamot i Brf Alpinhuset. Fastigheten byggs i exklusiva och vädertåliga material. Fasaden kläs i skiffer och kalksten och mot Årevägen får den delvis träfasad. Lägenheterna är främst fyror på 77 kvadratmeter med stora balkonger eller terrasser, men även några tvåor och treor. Huset rymmer även ett garage för 25 bilar. Arkitekt Rolf Bergsten har även ritat Sporthotellet 2, Hotell Åre Torg, Åre Granen och många andra hotell och lägenheter i Åre. Lägenheterna säljs via Bjurfors och försäljningen har startat. Nuvarande tele- och posthuset på platsen forslas bort. NCC:s arbete startar i april. Inflyttning är planerad till april 2011. Totalt sysselsätts 30 personer varav tolv är NCC-anställda. För ytterligare information, vänligen kontakta: Peter Burman, affärschef, NCC Construction Sverige, region Norrland, tfn 063-240 65 David Giertz, styrelseledamot, Brf Alpinhuset, tfn 070-815 45 40 Anita Johansson, informatör, NCC Construction Sverige, region Norrland, tfn 090-16 81 27 eller 070-681 37 43 NCC:s pressjour: 08-585 519 00

Taggar: