NCC bygger grön aktivitetshall med blackbox i Växjö

NCC Construction Sverige bygger en aktivitetshall för både sport och kultur i Araby i Växjö. Hallen byggs som en grön byggnad, en så kallad GreenBuilding som använder minst 25 procent mindre energi än kraven i gällande byggregler. Det minskar koldioxidutsläppen och klimatpåverkan. Inne i hallen byggs en blackbox för musik och teater. Uppdragsgivare är Växjö fastighetsförvaltning AB. Ordern är värd 33 MSEK.

Efterfrågan på lokaler för idrott och kultur i Växjö är stor. Hallen är även en del i ett större utvecklingsprojekt för Araby och ger möjlighet till fler aktiviteter. Den byggs vid Arabyskolan. – Energianvändning ska inte övertiga 65 kilowattimmar per kvadratmeter och år. Det är nära hälften av kravet på 110 kWh/m2 och år. Det uppnår vi bland annat genom att bygga tätt med god ventilation som återvinner värme. Då kan den bli en av de första GreenBuilding-klassade idrottshallarna i Sverige, säger Lars Wielander, projektchef, NCC Construction, region Syd. Den 2 300 kvadratmeter stora hallen får en sporthall med fullmått, fyra omklädningsrum, läktare för 300 personer, omklädningsrum för domare, medierum för TV och radio. Det blir även omklädningsrum för utomhusidrott, reception med mobil caféverksamhet och blackbox. – En blackbox är ett spelrum för teater och uppträdanden. Den är 14x14 meter, rymmer cirka 150 åskådare. Den byggs som en låda i hallen och är en ganska ny lösning för bättre akustik och ljus än en vanlig lokal, säger Dario Bonasin, inköpare NCC Construction, region Syd. Inför bygget av aktivitetshallen flyttar NCC Araby IF:s klubbstuga och förråd till en ny plats. Arbetet påbörjas mars 2010 och beräknas vara klart mars 2011. Totalt sysselsätts cirka 25 personer varav cirka åtta är NCC-anställda. För frågor, vänligen kontakta: Lars Wielander, projektchef, NCC Construction, region Syd, tfn 0470-355 08 Jenny Johnsson, pressansvarig, NCC Construction, region Syd, tfn 040-31 72 74 eller 070-589 67 59 NCC:s presstelefon: 08-585 519 00

Taggar: