NCC bygger inomhusbad för simundervisning i Rosengård

NCC Construction Sverige och dotterbolaget Anjobygg gör om en del av Rosengårds-badet i Malmö till inomhusbad. Den nya 25-metersbassängen byggs under tak och blir en meter djup för att passa simundervisning. Byggnaden rymmer även omklädningsrum och duschar. Uppdragsgivare är Malmö stad och ordern är värd 38 MSEK.

I Malmö råder det brist på inomhusbad och i Rosengård finns även ett behov att förbättra simkunnigheten. Därför får Rosengårdsbadet en undervisningsbassäng inomhus.

– Just nu planerar vi fasadens utseende och är inte riktigt klara, men vi vet att den får en gul tegelfasad och att delen med omklädningsrum, duschar och entréhall blir lägre än bassängdelen, säger Jörgen Strandborg, entreprenadchef på NCC Construction, region Syd.

Bygganden blir totalt 900 kvadratmeter. Den får även en källare i vilken NCC installerar en ny vattenreningsanläggning för den nya bassängen och för den befintliga utomhusbassängen på 50 meter som är öppen på sommaren.

Den nya bassängen blir 25 meter lång men endast en meter djup för passa för simundervisning och kommer i första hand att vara öppen för skolklasser och simskolor.

Ombyggnaden är mycket positiv för Rosengård. Simundervisning kan bedrivas året runt och på sikt öka vattenvanan och simkunnigheten bland både barn och vuxna i området, säger Roger Möller, projektledare, Malmö stad.

NCC Construction samarbetar med dotterbolaget Anjobygg som är expert på badanläggningar. Arbetet startade i april 2010 och beräknas vara klart i januari 2011. Totalt sysselsätts 40 personer varav 12 är NCC-anställda.

För ytterligare frågor, vänligen kontakta:

Jörgen Strandborg, entreprenadchef, NCC Construction, region Syd, tfn 040-31 74 32

Jenny Johnsson, pressansvarig, NCC Construction, region Syd, tfn 040-31 72 74 eller

NCC:s presstelefon: 08-585 519 00

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se

NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing.

2009 hade NCC i Sverige en omsättning på knappt 29 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.