NCC bygger klimatsmarta hyresrätter i Kungälv

I Ytterby inom Kungälvs kommun kommer 27 hyresrätter stå klara för inflyttning redan om ett år. I dag är byggstart för bostäderna med NCC som byggherre. Lägenheterna blir smart planerade med låg driftskostnad och hög miljöprofil.

– Behovet av hyresrätter är stort och denna typ av flerbostadshus innebär kort byggtid och hög standard till en rimlig kostnad. De är dessutom långt mer energisnåla än vad Boverket kräver, har låg klimatpåverkan och stort fokus på miljö- och hälsoanpassade byggmaterial, säger Ingemar Bengtsson, regionchef för NCC Boende Väst.

Husen byggs av NCC i fyra våningar med en produkt som NCC kallar P303 Fyrvånings Flerbostadshus. Hyreshusen blir de första i sitt slag.

– Vi tror mycket på P303-husen eftersom hela processen, från projektering till inflyttning, blir betydligt kortare än normalt. Det är också viktigt att vi bygger i harmoni med framtidens behov av låg energiåtgång och miljötänkande, säger Ingemar Bengtsson.

Att bygga med P303 håller byggkostnaderna nere vilket gör det lönsamt att bygga hyresrätter trots en svagare bostadsmarknad. De låga byggkostnaderna hänger ihop med att P303 bygger på kontinuerlig överföring av erfarenheter från tidigare bostadsbyggen till nya projekt, vilket gör hela kedjan mer tidseffektiv.

– Man kan säga att vi med P303 har lyckats standardisera hela byggprocessen, vilket sparar mycket tid och resurser utan att kvaliteten påverkas, säger Henrik Lindblad, marknads- och affärschef för P303 NCC Construction Sverige AB.

Storleken på de 27 lägenheterna i Ytterby är 55–94 kvadratmeter. Byggstart är idag och de första hyreslägenheterna beräknas vara inflyttningsklara redan i december 2013.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ingemar Bengtsson, regionchef, NCC Boende Väst. Telefon: 031-771 54 26, 070-544 50 58
Henrik Lindblad, chef marknad och affär P303 NCC Construction Sverige AB. Telefon: 031-771 51 50
Christina Stareborn, kommunikationschef NCC Boende. Telefon: 08-585 515 48, 070-669 37 86
NCC:s presstelefon 08-585 519 00 eller press@ncc.se

NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2011 hade NCC i Sverige en omsättning på drygt 29 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Boende är en del av NCC Housing som utvecklar och säljer bostäder på utvalda marknader i Norden, Tyskland, Baltikum och St Petersburg.

Taggar: