NCC bygger köpcentrum och bostäder utanför Oslo för 480 MSEK

NCC Construction i Norge har av Profier fått i uppdrag att bygga Bekkestua-center och Bekkestua-syd i Bærum, utanför Oslo.  Projektet som är en totalentreprenad beräknas stå klart i mars 2015 och orderregistreras i tredje kvartalet.

Läget är centralt i Bekkestua med omedelbar närhet till kollektivtrafik. Ytan fördelas på 10 000 kvadratmeter bostadsyta fördelat på 77 lägenheter i Bekkestua Syd och 23 500 kvadratmeter kommersiell verksamhet och parkering i Bekkestua center.

- NCC har lång erfarenhet av att bygga och utveckla både bostäder och kommersiell verksamhet både öster och väster om Oslofjorden. Med detta uppdrag, i kombination med vårt köp av OKK Entreprenör tidigare i år, stärker vi vår position på den västra sidan, säger NCC Constructions regiondirektör Tommy Helgerud.

NCC har genom hela projektutvecklingsfasen arbetat tätt tillsammans med Profier, målet har varit att ta fram kostnadseffektiva lösningar med hög kvalitet där både boende, besökande och de som är anställda i köpcentrumet ska trivas. Miljökraven är högt ställda både under byggfasen och efter. Projektet byggs efter de norska byggreglerna TEK 10 som bland annat sätter höga krav på isolering och täthet. Byggprocessen genomförs i enlighet med NCCs eget koncept ”Grön Byggarbetsplats”.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Terje Stachnik Hansen, Kommunikationschef NCC Construction Norge, telefon + 47 992 16 785.

Marie Gumabon, tillförordnad pressansvarig NCC AB, 070-182 92 94

NCCs presstelefon: 08-585 519 00 eller e-post: press@ncc.se

Informationen är sådan som NCC AB kan vara skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 12 september 2012, kl. 15:30.

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press.

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2011 en omsättning på 53 Mdr SEK och 17 500 anställda. NCC Construction Norge bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Norge