NCC bygger lägenheter för Riksbyggen i Lund

NCC Construction Sverige bygger på uppdrag av Riksbyggen 28 lägenheter i Nya Linero, öster om Lund. Bostäderna uppförs i två punkthus och är utformade av arkitekt Vlade Naumovski som fått Lunds stadsbyggnadspris. Uppdraget genomförs i ett nära och öppet partneringsamarbete med kunden och orden är värd 36 MSEK.

Nya Linero ligger öster om Lund. Här byggs drygt 300 nya bostäder av olika byggherrar. Riksbyggen planerar 56 bostadsrätter och NCC bygger den första etappen med 28 lägenheter.

– Vi bygger en robust och kostnadseffektiv stomme i prefabricerad betong. Delarna monteras snabbt och kräver lite efterarbete och husen blir väldigt täta och energieffektiva, säger Thomas Karlsson, affärschef, NCC Construction, region Syd.

Husen får fjärrvärme och en ventilation med FTX-system som återvinner värme i till- och frånluftsaggregat. De stora fönsterna har god isolering och lågt U-värde. Lägenheterna blir tvåor till fyror på mellan 55 till 106 kvadratmeter, alla med balkonger.

– De här husen ska stå här länge därför väljer vi stadig betong. För att det ska bli lätt att byta stammar till kök och badrum om femtio år samlar vi också alla installationer för vatten, avlopp och el i ett schakt i trapphuset, säger Mats Svensson, projektledare på Riksbyggen.

Vlade Naumovski på Plan- och Byggnadskonst vann Lunds stadsbyggnadspris 2005 för kvarteret Päronet i Lund. Riksbyggens hus liknar de husen i konstruktion och gestaltning.

Arbetet sker i partnering, en strukturerad samarbetsform i branschen där byggherre, konsulter och entreprenörer gemensamt löser en bygguppgift, baserat på ett öppet och förtroendefullt samarbete där allas yrkeskunskaper kompletterar varandra genom projektets alla skeden.

Byggnadsarbetet startade i december 2010 och beräknas vara klart i november 2011.

För ytterligare frågor, vänligen kontakta:

Thomas Karlsson, affärschef, NCC Construction, region Syd, tfn 040-31 73 13

Lena Fridholm, informationschef, NCC Construction, region Syd, tfn 036-30 16 08, 070-360 37 16

NCC:s presstelefon: 08-585 519 00

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se

NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Boende. 2009 hade NCC i Sverige en omsättning på knappt 29 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: