NCC bygger miljöcertifierade hyresrätter i Örebro

Läs original

NCC bygger 38 hyresrätter åt Lundbergs i Örebro. Bostadshuset kommer att ligga i Sörbyängen i centrala Örebro, med närhet till natur och universitet. Bygget startar i januari 2015 och beräknas vara klart i maj 2016. Affärens värde uppgår till cirka 49 MSEK.

– Lundbergs ser Örebro som en tillväxtmarknad där vi har ambitionen att växa ytterligare på sikt. Vårt nya projekt ihop med NCC blir ett positivt tillskott i vårt nuvarande bestånd och vi ser fram emot att fortsätta vårt goda samarbete med NCC i Örebro, säger Mattias Markström, projektutvecklingschef på Lundbergs.

Sexvåningshuset, som består av tvåor, treor och en fyra, byggs i det nya området Sörbyängen i utkanten av Örebros centrum. Sörbyängen ansluter till äldre bostadsområden med närhet till natur, centrum och universitetet. Huset miljöanpassas för att certifieras enligt det nationella miljöklassningssystemet Miljöbyggnad. Det innebär att huset bland annat uppfyller krav på effektiv energianvändning och sunda materialval.

– Det flyttar in närmare 2 000 personer till Örebro varje år, och här precis som på många andra orter i landet råder bostadsbrist. För att skapa hållbara och attraktiva hyresrätter med en så effektiv planlösning som möjligt har vi tagit fram huset i nära samarbete med både Lundbergs och arkitekten, säger Gustav Falkenström, affärschef på NCC Construction.

I samma område byggs redan ett NCC Folkboende med 44 hyresrätter tillsammans med Lundbergs.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Gustav Falkenström, Affärschef, NCC Construction Sweden
Lena Fridholm, kommunikationsansvarig Västra Sverige, NCC Construction Sweden
Telefon 036-30 16 08 eller 070-360 37 16

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC: bildbank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen inom bygg, fastighetsutveckling och infrastruktur i norra Europa med en omsättning på 58 Mdr SEK och 18 500 anställda 2013. NCC är börsnoterat på Nasdaq OMX Stockholm.

Taggar: