NCC bygger miljöklassat åt ABB för 300 MSEK

NCC Construction Sverige har fått i uppdrag att bygga ny verkstad och kontor åt ABB i Ludvika. Byggnaderna miljöklassas enligt LEED. Ordervärdet är cirka 300 MSEK.

Verkstaden och kontoren hör till ABB:s High Voltage Direct Current, HVDC, och är på ungefär 20 000 kvadratmeter för drygt 800 medarbetare.

-  ABB ställde höga miljökrav och NCC hade rätt kompetens för att kunna erbjuda bra miljölösningar, säger Bo Karlsson, affärschef, NCC Construction region Stockholm/Mälardalen.

Byggnaderna klassas enligt LEED och ska uppnå nivå guld. LEED är ett internationellt miljöklassningssystem och ett systematiserat sätt att jobba med miljöfrågor i projekt. Klassningen omfattar bland annat material, energianvändning och inomhusklimat.

-  De nya lokalerna ger rätt förutsättningar för ABB:s framtidsteknik HVDC och expansionen inom kraftöverföringsområdet. I samarbete med NCC bygger vi nu miljöanpassade kontors- och produktionslokaler där vi samlar alla HVDC:s medarbetare i Ludvika under ett tak, säger Lars Åkerstedt, chef för ABB:s fastighetsavdelning.

Projektet beräknas börja i maj/juni 2011 och vara helt färdigt i oktober 2012. Beställningen är villkorad för sedvanligt bygglov.

Ordern registreras under andra kvartalet 2011 och projektet kommer i snitt att sysselsätta mellan 60 och 80 personer.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Bo Karlsson, affärschef, NCC Construction region Stockholm/Mälardalen, Telefon 021 10 55 01
NCC:s presstelefon: 08-585 519 00 eller e-post: press@ncc.se

Informationen är sådan som NCC AB kan vara skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 19 maj 2011 kl. 15.30.

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2010 en omsättning på drygt 49 Mdr SEK och 17 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige

Taggar: