NCC bygger motorväg mellan Enånger och Hudiksvall för 438 MSEK

NCC Construction Sverige har fått i uppdrag av Vägverket Region Mitt att bygga ut
E4:an mellan Enånger och Hudiksvall. Entreprenaden omfattar nybyggnad av cirka 25 km fyrfältsväg med ett kontraktsvärde om 438 MSEK.

Den nya vägsträckan är efterlängtad då den ersätter en ytterst olycksdrabbad del av vägnätet mellan Stockholm och Sundsvall.

Kontraktet är värt 438 MSEK där Hudiksvalls kommun svarar för mellanskillnaden mellan trefältsväg och fyrfältsväg med 30 MSEK. Vägverkets beräkningar av trafikmängden motiverar inte högre standard än trefältsväg, men Hudiksvalls kommun anser att det är värt att finansiera kostnaden att gradera upp vägen till fyrfältsväg.

Vägbygget, som innehåller 17 broar och 25 km väg beräknas starta omedelbart efter nyår 2008 med färdigställande under hösten 2010 och innebär totalt ett hundratal arbetstillfällen.

Uppdraget utförs som en totalentreprenad. Vägverkets upphandling gjordes i tre delentreprenader där NCC fick samtliga.

Orderregistrering sker i det fjärde kvartalet 2007.

För frågor, vänligen kontakta:
Nils-Göran Ericsson, avdelningschef Gävleborg-Dalarna, Region Norrland, NCC Construction Sverige AB, +46 (0)270 28 85 81, +46 (0)70 552 62 08
Johan Eriksson, affärschef Gävleborg, Region Norrland, NCC Construction Sverige AB, +46 (0)26 54 14 16, +46 (0)70 674 79 58
Ulf Thorné, presschef, NCC AB, +46 (0)8 585 523 46, +46 (0)70 214 77 27