NCC bygger ny hamn i Lavik i västra Norge för 250 MSEK

NCC har fått i uppdrag att bygga en ny färjehamn samt två nya broar i Lavik, 12 mil norr om Bergen. Ordern är värd cirka 250 MSEK och orderregistreras första kvartalet 2013.

Projektet är en del av upprustningen av färjeförbindelsen mellan Lavik och Oppedal, som i sin tur är en del av E39 som är den viktigaste förbindelsen mellan nord och syd på norska Vestlandet.

- Detta blir en central del i upprustningen av väg- och färjenätet i denna del av Norge där vi redan har flera andra väg- och tunnelprojekt i gång, säger Henning Simonsen, distriktschef NCC Construction Norge.

Totalt omfattar projektet nytt hamnområde i Lavik, en ny väg E39 vid strandområdet samt ny bro och korsning i anslutning till landsväg 607. Dessutom ska den befintliga E39 genom Lavik rustas upp. Allt detta innebär 1,8 kilometer ny väg varav 760 meter ny gång- och cykelväg. I hamnområdet byggs även parkeringsplatser.

Projektet beräknas vara färdigt i augusti 2015.

Projektet orderregisteras i affärsområdet NCC Construction Norge i det första kvartalet 2013.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Terje Stachnik Hansen, kommunikationschef NCC Construction Norge, +47 992 16 785
Magnus Jonsson, ansvarig extern kommunikation och mediarelationer NCC AB, 08-585 522 46

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC: bildbank

Informationen är sådan som NCC AB kan vara skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 8 mars 2013 , kl 13.00.

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press.

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2012 en omsättning på 57 Mdr SEK och 18 000 anställda. NCC Construction Norge bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Norge.