NCC bygger ny ishall i Västra Frölunda

​Torsdag den 16 september togs första spadtaget för en ishall i Västra Frölunda. Hockeylaget Bäcken HC får en ny hemmaarena och Göteborgs konståkningsförbund en tränings- och tävlingshall. Efter fyra år kan planerna förverkligas och NCC Construction Sverige bygger hallen. Uppdragsgivare är Idrotts- och kulturcentrum Göteborg AB. Ordern är värd 35 MSEK.

Sedan Frölunda Indians tränar på heltid i Frölundaborg har hockeylag som Bäcken och konståkare saknat en egen hemvist. Nu blir den verklighet i Järnbrott i Västra Frölunda och är den första nya ishallen som byggs i Göteborg sedan 1987.

– Vi har byggt många idrottshallar i Göteborg de senaste åren i Kungälv, Ullared, Öckerö och Kungsbacka, bland annat med NCC:s egna hallkoncept. De har gett oss kunskap och goda erfarenheter som vi har med i detta projekt, säger Shahroz Sahba, entreprenadchef, NCC Construction, region Väst.

Det har tagit tid att hitta en lämplig plats för den nya ishallen, men nu byggs den i en växande del av Västra Frölunda där det även blir nya bostäder. Fotbollsplanen på Järnbrott tas bort och ger plats åt hallen som byggs intill Heidhallen.

Förutom isbana, får hallen en läktare för minst 500 personer, café och omklädningsrum. På övervåningen byggs även ett gym och konferensrum. Den blir cirka 3 500 kvadratmeter stor.

Arbetet har startat och hallen beräknas vara klar för spel i augusti 2011. Totalt sysselsätts cirka 40 personer i projektet.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Shahroz Sahba, entreprenadchef, NCC Construction Sverige, region Väst, 031-771 51 84 eller 070-189 12 32

Marie Nilsson, regioninformatör, NCC Construction Sverige, region Väst, 031-771 54 21 eller 070-755 36 40

NCC:s presstelefon: 08-585 519 00

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se

NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing.

2009 hade NCC i Sverige en omsättning på knappt 29 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige

Taggar: