NCC bygger parkeringsgarage i Malmö för 185 MSEK

NCC Construction Sverige har fått i uppdrag att bygga ett underjordiskt parkeringsgarage i centrala Malmö. Beställare är Malmö kommuns parkerings AB och uppdraget är värt 185 MSEK.

Vid Bagers Plats, i anslutning till Citytunnelns station Malmö central, ska NCC uppföra ett underjordiskt parkeringshus i två plan med plats för 420-460 bilar. Ingångarna till garaget ska ske genom två entrébyggnader på Bagers Plats. I markplan byggs även en ny cykelparkering med plats för cirka 1 000 cyklar. I projektet ingår också att, med en ny gångbro, länka samman Bagers Plats med Börshuset. Även restaurering av en omgivande kaj ingår i uppdraget liksom att tillfälligt flytta en kulturminnesmärkt hamnmästarbostad som sedan återplaceras på sin ursprungliga plats när parkeringshuset står klart. Arbetet beräknas starta i december 2009 och ska vara klart i december 2011. Projektet kommer att sysselsätta cirka 40 yrkesarbetare och åtta tjänstemän. Orderregistrering sker i det fjärde kvartalet 2009.

Taggar: