NCC bygger Science Center i Norge för 160 MSEK

NCC Construction Norge ska bygga ett kunskaps- och upplevelsecentrum, Science Center Østfold i Sarpsborg, lokaliserat nära den svenska gränsen vid Svinesund. Kontraktet är värt cirka 160 MSEK och uppdragsgivare är Science Center Østfold eiendom AS.

Science Center ska förmedla naturvetenskap och teknologi till skolor och allmänhet. Speciella skolprogram, interaktiva metoder, modeller och experiment ska öka de ungas engagemang för naturvetenskap och teknologi. Det nya kunskapscentrumet på 6 400 kvadratmeter blir energieffektivt och består av betong- och stålkonstruktioner med glas- och plattbeklädda fasader. I anslutning till kunskapscentrumet byggs också kontor för uthyrning. Science Center Østfold finansieras av stat, kommun och privata aktörer. Byggnaden är ritad av den danska arkitektfirman aart a/s i Århus och uppdraget utförs som en totalentreprenad. Projektet startar i januari 2010 och ska vara slutfört i juli 2011. Orderregistrering sker i det fjärde kvartalet 2009. För frågor, vänligen kontakta: Svend-Harald Maalen, distriktschef, NCC Construction Norge, distriktskontor Sarpsborg, +47 995 92 508. Cato A. Mørk, kommunikationschef, NCC Construction Norge, +47 924 55 663. Ulf Thorné, presschef, NCC AB, +46 (0)8 585 523 46, +46 (0)70 214 77 27.